Reklama
Rozwiń

Rośnie liczba rezerwacji w Ryanairze i Norwegianie

Europejskie linie lotnicze informują o poprawie sytuacji. Lufthansa zamierza wcześniej spłacić pomoc publiczną, Ryanair spodziewa się bardzo dobrej jesieni, Norwegian więcej przewozów i nie będzie potrzebować dodatkowej gotówki.

Aktualizacja: 31.08.2021 18:19 Publikacja: 31.08.2021 18:17

Rośnie liczba rezerwacji w Ryanairze i Norwegianie

Foto: Bloomberg

Lufthansa ogłosiła, że przepływy gotówki tego lata dały znów dodatnie saldo, więc będzie mogła spłacić rządową pomoc 7,1 mld euro w ciągu roku, wcześniej od ustalonego terminu.

W 2020 r. rząd federalny musiał wesprzeć przewoźnika dużą gotówką z powodu katastrofalnych skutków pandemii na przewozy w lotnictwie. Przejął za to 20 proc. udziałów w Lufthansie, ale publiczny fundusz stabilizacji gospodarki, właściciel tego pakietu ogłosił pod koniec sierpnia, że zacznie sprzedawać go etapami. Pozbędzie się całkowicie do końca 2023 r.

Dobra jesień Ryanaira

Największy w Europie przewoźnik low cost, Ryanair podwyższył zakładane przewozy pasażerów tej jesieni w związku z oznakami bardzo dużej poprawy rezerwacji na krótkich trasach — powiedział Reuterowi szef całej grupy, Michael O'Leary.

- O ile nie będzie żadnych ujemnych wydarzeń związanych z COVIDem, to wygląda na to, że będziemy mieć do czynienia z bardzo dużą poprawą — powiedział przed briefingiem prasowym w Brukseli i poinformował, że Ryanair planuje przewozy po 10,5 mln podróżnych we wrześniu, październiku i listopadzie. W lipcu linia zakładała po 10 mln w każdym z tych miesięcy. Ryanair spodziewa się ponadto przekroczenia pułapu 10,5 mln pasażerów w sierpniu.

Moce przewozowe powinny wrócić w październiku do stanu sprzed pandemii, we wrześniu wyniosą 90 proc. tego stanu, po 80 proc. w sierpniu. Zimą irlandzka linia będzie prawdopodobnie latać z 15-20 procentami wolnych foteli w porównaniu 7-8 proc. przed pojawieniem się wirusa. - W sezonie zimowym cennik opłat będzie rozbudowywany, ale w dalszym, ciągu będzie poniżej stanu sprzed pandemii. Nie spodziewamy się powrotu do poziomu sprzed pandemii wcześniej jak latem 2022 — powiedział O'Leary.

Ryanair chce nadal zamówić największą wersję B737 MAX, ale zależy to od ceny. O'Leary nie spodziewa się, by w tym roku doszło do złożenia zamówienia, ale jeśli Boeing obniży cenę, to może to dotyczyć nawet 250 samolotów.

Irlandzka linia jest już największym klientem MAXów, zamówiła 210 MAX-8-200 zabierających po 197 osób. W lipcu wspomniała po raz pierwszy o następnym dużym zamówieniu, ale O'Leary powiedział teraz, że byłby zaskoczony, gdyby doszło w tym roku do porozumienia. — Liczę, że może do tego dojść w 2022 r., ale tempo negocjacji zależy od Boeinga. Na razie przewaga jest po naszej stronie, bo Boeing dostał niezwykle mało zamówień na te samoloty, a potrzebuje trochę dużych zamówień na MAX 10. W idealnym świecie, jeśli uda nam się uzgodnić cenę, to chciałbym, aby Ryanair nadal rozwijał się w tempie 50 samolotów rocznie. A więc w ciągu 4-5 lat powinniśmy liczyć na 200-250 sztuk — stwierdził O'Leary w Brukseli.

Rywal Boeinga, Airbus sfinalizował właśnie umowę z brytyjskim Jet2 na dostawę 36 A321neo o wartości 4,9 mld dolarów.

Norwegowie mają dość pieniędzy

Norwegian Air poinformował z kolei, że nie będzie musiał szukać nowej gotówki, bo znoszenie ograniczeń i programy szczepień wpłynęły na wzrost rezerwacji.

Linia otarła się w ubiegłym roku o bankructwo, skasowała siatkę połączeń przez Atlantyk, zmniejszyła flotę ze 160 do 51 samolotów i załogę o 6 tys. pracowników do 3 tys. Podczas procesu naprawczego  zmniejszyła dług o ok. 80 proc., bo kontrolę nad nim przejęli wierzyciele.

Teraz podała, że I półroczu wypracowała obroty 591 mln koron (68,3 mln dolarów) wobec 7,1 mld rok wcześniej i postara się zachować rezerwę gotówki do końca roku. — Będziemy w pełni gotowi do szczytu sezonu w 2022 r., więc dziś nie ma ryzyka, że będziemy musieli znowu szukać więcej kapitału w możliwej do przewidzenia przyszłości — powiedział Reuterowi prezes Geir Karlsen.

„Ze względu na ciągłą niepewność i trwający wpływ pandemii na ogólny popyt na podróże Norwegian nie ogłosi prognozy dla 2021 r. ” — stwierdził zarząd linii.

Transport
PKP Cargo powoli reguluje zobowiązania wobec pracowników
Transport
Nazwa Lotnisko Chopina zostanie. Tylko będzie w Baranowie
Transport
Sabotaż na Bałtyku. Chiński statek opuścił cieśninę Kattegat po międzynarodowej inspekcji
Transport
Gigantyczna strata niemieckich kolei. Bundestag zatwierdził miliardy euro na remonty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Transport
Będzie inspekcja na chińskim statku. Śledczy sprawdzą czy zerwane kable to sabotaż
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku