Aktualizacja: 28.03.2020 23:05 Publikacja: 29.03.2020 08:00
Scena z "Halki" w reż. Mariusza Trelińskiego
Foto: Teatr Wielki
Został wzniesiony w latach 1825-1833 według projektu Antonia Corazziego. Wielkim został nazwany po powstaniu styczniowym 1863 roku. Zniszczony w czasie II wojny światowej, długo był odbudowywany - uroczyste otwarcie nowoczesnego gmachu Teatru Wielkiego odbyło się 19 listopada 1965 roku. W 1998 roku jego dyrektorami zostali Waldemar Dąbrowski i Mariusz Treliński – goście programu.
- Gdy ministrem kultury została Joanna Wnuk – Nazarowa – dzwoniła do mnie regularnie co trzy miesiące z propozycją objęcia dyrekcji– pamięta Waldemar Dąbrowski. – Odmówiłem trzy razy, a za czwartym powiedziałem: tak, chyba jestem gotów. Było to po spotkaniu z Mariuszem Trelińskim i Borysem Kudlićką, którzy mi przedstawili swoją ideę „Madame Butterfly”.
Dąbrowski wspomina też, że gdy obejmował stanowisko, jednym z najważniejszych postanowień było dokonanie zmian, dzięki którym Teatr Wielki stałby się instytucją przyciągającą widzów o różnych upodobaniach i w różnym wieku. Zapamiętał bowiem, że kiedy był tu po raz pierwszy jako uczeń ze szkolną wycieczką – bardzo się zraził.
Z kolei Mariusz Treliński przypomina, że choć muzyka jest niezmienna, to ludzie, którzy jej słuchają są coraz to inni za sprawą zmieniających się czasów. Wiele wspólnych inscenizacji stworzył ze scenografem Borisem Kudlićką, z którym – jak uważa – łączy go wspólne widzenie muzyki.
- Reżyser powinien reagować na czas – wyjaśnia Treliński. – Od początku było dla mnie ważne zapraszanie do współpracy wielu osób spoza opery – ze świata sztuk wizualnych, teatrów, kina, pokazów mody. Wraz z ich udziałem w tworzeniu spektakli - furtka otworzyła się szerzej także dla widzów.
Teatr Wielki jest także organizatorem prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Od 2019 roku Konkurs jest członkiem Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych. Jak wyjaśnia m,in. Izabella Kłosińska, dyrektor ds. obsady - polska szkoła wokalna i nasi młodzi śpiewacy są wysoko cenieni na świecie.
Renomę ma także Polski Balet Narodowy kierowany przez Krzysztofa Pastora. Jak wyjaśnia choreograf – na audycje mające wyłonić współpracujących tancerzy - napływają setki zgłoszeń z całego świata.
Jedną z najmłodszych córek Teatru Wielkiego jest Galeria Opera regularnie pokazująca od 2012 wystawy najwybitniejszych polskich klasyków – od Stanisława Fijałkowskiego poprzez Ryszarda Winiarskiego, Edwarda Dwurnika i wielu innych. Szacuje się, że każdą ekspozycję ogląda około 50 tysięcy gości.
Po programie, także w TVP Kultura „Halka” Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego ze scenografią Borisa Kudlićki.
Sprzedane w pół milionie egzemplarzy „Chłopki. Opowieść o naszych babkach" Joanny Kuciel-Frydryszak stały się punktem wyjścia spektaklu w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Premiera w Teatrze im. Modrzejewskiej w Legnicy 9 listopada.
Małgorzata Szydłowska, współzałożycielka krakowskiej Łaźni Nowej, w jej dwudziestym, jubileuszowym sezonie zaprasza na spektakl „Nurt”. Znana scenografka wyreżyserowała przedstawienie o pierwszym teatrze w Nowej Hucie. Premiera 7 listopada.
„Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” Mateusza Pakuły to najczęściej nagradzany spektakl ostatnich lat. Pokaże go Teatr TV.
Najważniejsze krajowe spektakle polskich twórców, europejska premiera wileńsko-krakowskiego „Quanty” Łukasza Twarkowskiego i „Neurony lustrzane Stefana Kaegi - wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16.12).
Samochód elektryczny znakomicie współpracuje z instalacją fotowoltaiczną, a uzupełnianie energii w akumulatorze przy pomocy domowych ładowarek jest nie tylko wygodne i tanie, ale też ekologiczne i przewidywalne.
Peer Gynt, kultowy bohater romantyczny, stanie się współczesnym człowiekiem w nowym spektaklu Polskiego Baletu Narodowego. Premiera spektaklu Edwarda Cluga w najbliższy piątek na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie.
Hiszpanie udowodnili, że niezawodność i stabilny rozwój są kluczem do zaufania, jakim obie marki darzą klienci.
Sprzedane w pół milionie egzemplarzy „Chłopki. Opowieść o naszych babkach" Joanny Kuciel-Frydryszak stały się punktem wyjścia spektaklu w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Premiera w Teatrze im. Modrzejewskiej w Legnicy 9 listopada.
Wyreżyserowany przez Krystynę Jandę w OCH-Teatrze „Koniec czerwonego człowieka” to jeden z najbardziej poruszających i wciągających spektakli, jakie oglądałem od dawna.
Małgorzata Szydłowska, współzałożycielka krakowskiej Łaźni Nowej, w jej dwudziestym, jubileuszowym sezonie zaprasza na spektakl „Nurt”. Znana scenografka wyreżyserowała przedstawienie o pierwszym teatrze w Nowej Hucie. Premiera 7 listopada.
Ten spektakl uświadamia nam, że nie ma jednego „normalnego” schematu funkcjonowania ludzkiego umysłu.
Jak zachowamy się, gdy się dowiemy, że jutro Ziemia przestanie istnieć? W groteskowo-katastroficzny sposób przedstawia to w Monachium Krzysztof Warlikowski, o którego operowych sukcesach wciąż za mało wiemy.
„Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” Mateusza Pakuły to najczęściej nagradzany spektakl ostatnich lat. Pokaże go Teatr TV.
Najważniejsze krajowe spektakle polskich twórców, europejska premiera wileńsko-krakowskiego „Quanty” Łukasza Twarkowskiego i „Neurony lustrzane Stefana Kaegi - wypełnią program 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie (6-16.12).
Kopciuszek z PRL spotyka Królewicza z USA. Co poszło nie tak? – zastanawiają się twórczynie monodramu o Elżbiecie Czyżewskiej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas