Trzy „Burze” i poezje Szewczenki

Dwa teatry narodowe, spektakle VR i tańca, produkcje z Ukrainy będzie można zobaczyć na 26. Festiwalu Szekspirowskim (27 lipca–6 sierpnia).

Publikacja: 20.07.2022 03:00

Rumuńska „Burza” z Teatru Bulandra

Rumuńska „Burza” z Teatru Bulandra

Foto: Materiały Prasowe

– Zobaczymy wielość interpretacji Szekspira i różnorodność estetyk teatralnych – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Motto festiwalu „Między niebem a sceną. Po burzy?” jest nawiązaniem do wydanej w 2002 r. książki prof. Jerzego Limona, zmarłego twórcy festiwalu.

Rozpocznie go „Burza” Alessandro Serry, najlepsza włoska produkcja 2017 r. (nagroda Premio Ubu). Również „Burzę”, ale w formie minimalistycznego tańca, pokażą Glad Teater i HamletScenen z Danii. Trzecią interpretację dramatu zaproponuje Bulandra Theatre z Rumunii w inscenizacji Ady Milea.

Z czeskiego Brna przyjadą dwa spektakle. W groteskowo-jarmarcznej aurze, z aktorami żywego planu i lalkami oraz muzyką w stylu pomiędzy Brechtem a Waitsem rozgrywa się „Hamlet on the Road” z Divadlo Radost w reżyserii Joanny Zdrady, nagrodzony Grand Prix Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu. Teatr Narodowy w Brnie zmierzy się zaś z pytaniami o tożsamość i kryzys jednostki w spektaklu „Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie” Štěpána Pácla. Na scenie będzie można zobaczyć ośmiometrową falę.

Przyjedzie zwycięzca pierwszej edycji konkursu ShakeSphere Europejskiej Sieci Festiwali Szekspirowskich, czyli norwesko-polski „Romeo i Julia oraz inne katastrofy miłosne” Rolfa Alme.

W Kalifornijskim spektaklu „HA-M-LET” Peter Mark wykorzystuje sztukę Szekspira, kulturę internetową, domowe filmy wideo i animacje 3D.

Ukraińska „L_UKR_ECE” Tetiany Shelepko to multidyscyplinarny i wielokulturowy projekt oparty na „Gwałcie na Lukrecji” Szekspira, ukraińskich pieśniach, poezji Tarasa Szewczenki oraz historiach kobiet z Kijowszczyzny i Charkowa.

Pięć spektakli będzie rywalizować o nagrodę Złotego Yoricka i 40 tys. zł przyznawane za najlepszą polską inscenizację sezonu. W konkursie udział biorą: „Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie” Piotra Cieplaka z Teatru Narodowego, „Andronikus-Synekdocha” Grzegorza Brala z wrocławskiego Teatru Pieśń Kozła, „Sen nocy letniej” Rafała Szumskiego z Teatru Miejskiego im. Gombrowicza w Gdyni, „Poskromienie złośnicy” Jacka Jabrzyka (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) oraz „Romeos & Julias unplagued. Traumstadt” Yoshiko Waki, koprodukcja Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu i Bodytalk w Münster.

Pod hasłem „Razem z Ukrainą” zaplanowano spotkanie z ukraińskimi artystami oraz przedstawicielami Gogol Fest zatytułowane „Teatr w czasach wojny”. Mało kto wie o tym, że spektakle grane są w Ukrainie online, na placach miast, w schronach i piwnicach.

Festiwalowy plakat przygotował John Stanisci, twórca komiksów Marvela, ilustrator przygód Batmana, Spidermana i Wonder Woman, autor powieści graficznych, znajdujących się na liście bestsellerów „The New York Times”. Część dochodu ze sprzedaży plakatu będzie przeznaczona dla Ukrainy.

Teatr
Michał Merczyński dyrektorem Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego
Teatr
Jacek Jabrzyk wygrał konkurs na dyrektora Teatru im. Żeromskiego w Kielcach
Teatr
Musicalowe rekolekcje, czyli Szatan w roli Chrystusa
Teatr
Głosowanie widzów i święto na „Hamlecie” Englerta. Laureaci łódzkiego festiwalu
Teatr
Jan Englert pokazał, jak wyrzucono go na śmietnik. Putin wchodzi do gry