Ograniczenia prowadzenia przez radnych działalności gospodarczej zostały zawarte w przepisach art. 24f [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link]. Dotyczą one różnorodnej działalności radnych, w razie gdyby miała ona związek z gminą lub jej majątkiem. Ustęp pierwszy przywołanego przepisu ustanawia generalną zasadę zakazującą radnemu prowadzenia (na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami) działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego tej jednostki samorządu terytorialnego, w której uzyskał mandat. Zakaz obejmuje także zarządzanie taką działalnością lub bycie przedstawicielem czy pełnomocnikiem w jej prowadzeniu.
[srodtytul]Zarządzanie działalnością gospodarczą[/srodtytul]
Definicji pojęcia „działalność gospodarcza” należy szukać w art. 2 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=236773]ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej[/link], który mówi, że jest to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
Pojęcie „zarządzanie” odnosi się do czynności o charakterze merytorycznym, organizatorskim oraz wywołującym określone skutki prawne. Zarządzaniem działalnością gospodarczą jest przede wszystkim pełnienie funkcji w organach zarządzających podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą [b](wyrok WSA w Lublinie z 2 lipca 2004 r., sygn. akt II SA/Lu 239/04).[/b]
Przykładem zarządzania działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego jest pełnienie przez radnego powiatu funkcji prezesa banku wykonującego obsługę finansową tej jednostki, polegającą na prowadzeniu rachunków, przyjmowaniu wkładów, udzielaniu kredytów, przeprowadzaniu bankowych rozliczeń pieniężnych itp. [b](tak NSA w wyroku z 2 kwietnia 2008 r., II OSK 63/08).[/b]