Od 1 października samorządowe instytucje kultury mogą się łączyć z samorządowymi bibliotekami publicznymi.
Pozwala na to ustawa z 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (DzU nr 207, poz. 1230). Nie określa jednak, jakie konsekwencje dla pracowników pociąga za sobą połączenie tych instytucji. Oznacza to, że zastosowanie znajdą tu odpowiednie przepisy kodeksu pracy. Przede wszystkim jego art. 23¹.
W ciągu dwóch miesięcy pracownik może poinformować, że rezygnuje z pracy
– Wynika z niego, że po przejęciu zakładu pracy w całości nowy pracodawca staje się stroną dotychczasowych stosunków pracy, i to z mocy prawa – wyjaśnia Paulina Matyjas-Łysakowska, prawnik z Kancelarii Prawnej Filipek & Kamiński sp.k.
O połączeniu należy poinformować pracowników na piśmie, wskazując planowany jego termin. W informacji trzeba podać także przyczyny prawne i ekonomiczne tej decyzji. Należy również zawiadomić pracowników o socjalnych konsekwencjach tej decyzji.