Wycinka drzew i krzewów: jakich formalności dopełnić

Usuwanie drzew lub krzewów z nieruchomości w większości przypadków wymaga zezwolenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Inwestor, który nie dopełni tych formalności, musi się liczyć z karą pieniężną.

Publikacja: 28.11.2014 06:25

Wycinka drzew i krzewów: jakich formalności dopełnić

Foto: www.sxc.hu

Ograniczenia związane z wycinaniem drzew i krzewów wynikają z ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (dalej: u.o.p.). Przewidziano w niej, że ich usuwanie z terenu nieruchomości wymaga z reguły zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W sytuacji gdy dana nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków, zezwolenie wydaje wojewódzki konserwator zabytków, a w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność gminy – starosta. Podkreśla się, że zezwolenie na wycięcie drzewa jest wyjątkiem od zasady zachowania drzewa jako podlegającego ochronie prawnej elementu przyrody (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 kwietnia 2014 r., sygn. IV SA/Wa 450/14).

Krok 1.

Ustal, czy potrzebujesz zezwolenia

Przepisy przewidują sytuacje, gdy zezwolenie nie jest wymagane. Dotyczy to drzew i krzewów:

- w lasach,

- owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz w granicach parku narodowego lub rezerwatu przyrody – na obszarach nieobjętych ochroną krajobrazową,

- na plantacjach drzew i krzewów, a także

- takich, których wiek nie przekracza dziesięciu lat.

Na podstawie decyzji właściwego organu, bez uzyskiwania dodatkowego zezwolenia, usuwa się drzewa i krzewy, które utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych, stanowią przeszkody lotnicze, czy też, gdy jest to potrzebne w związku z utrzymaniem takich urządzeń melioracji wodnych, jak np. rowy lub groble. Przepisy nie przewidują natomiast zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów w przypadku, gdy w sprawie cywilnej został wydany wyrok nakazujący ich usunięcie (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 25 października 2013 r., sygn. II SA/Kr 652/13).

Przykład

Dwóch współwłaścicieli nieruchomości nie mogło dojść do porozumienia w sprawie usunięcia drzewa znajdującego się na tej działce. Jeden z nich uważał jego wycięcie za konieczne, a drugi był temu przeciwny. Ostatecznie ich spór rozstrzygnął prawomocnym wyrokiem sąd cywilny, który nakazał usunięcie drzewa. Nie zwalnia to jednak współwłaściciela, który chce doprowadzić do usunięcia tego drzewa, z obowiązku uzyskania zezwolenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Uzyskanie prawomocnego wyroku sądu cywilnego umożliwia mu natomiast wystąpienie z wnioskiem o takie zezwolenie bez konieczności przedstawienia zgody drugiego współwłaściciela nieruchomości, gdyż taką zgodę zastępuje wyrok sądu.

Krok 2.

Złóż wniosek

Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów może wystąpić właściciel danej nieruchomości lub jej posiadacz (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 września 2010 r., sygn. II OSK 1471/09). Z uwagi na to, że w przepisach u.o.p. nie wyjaśniono, kogo należy rozumieć pod pojęciem posiadacza nieruchomości, przyjmuje się, że należy sięgnąć w tej kwestii do przepisów prawa cywilnego.

Zgodnie z art. 336 kodeksu cywilnego posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny). W sytuacji, gdy z wnioskiem o zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów występuje posiadacz danej nieruchomości, niebędący jej właścicielem (np. dzierżawca), musi uzyskać zgodę właściciela tej nieruchomości. Zgoda właściciela nieruchomości nie jest wymagana w razie złożenia wniosku o zezwolenie przez użytkownika wieczystego nieruchomości.

Przykład

Z wnioskiem o zezwolenie na wycięcie krzewów wystąpił dzierżawca nieruchomości, który dołączył do swego wniosku pisemną zgodę właściciela tej nieruchomości na ich usunięcie. W takim przypadku stronami postępowania administracyjnego w przedmiocie usunięcia krzewów są zarówno dzierżawca nieruchomości, jak i jej właściciel, gdyż obaj mają interes prawny w toczącym się postępowaniu (por. m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 listopada 2008 r., sygn. IV SA/Wa 1531/08). Stronami tego postępowania nie są natomiast właściciele sąsiednich nieruchomości. W przepisach u.o.p. nie ma bowiem normy prawnej, z której można by wywieść prawo lub obowiązki dla sąsiadów nieruchomości, z której ma nastąpić wycięcie drzew lub krzewów (por. m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 29 maja 2013 r., sygn. II SA/Bd 343/13). Gdyby jednak krzewy objęte wnioskiem rosły częściowo na sąsiedniej nieruchomości, to właściciela tej nieruchomości trzeba uznać za stronę postępowania (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 12 marca 2014 r., sygn. II SA/Gd 23/14).

W u.o.p. przewidziano dodatkowo, że z wnioskiem o zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów może wystąpić przedsiębiorca będący właścicielem urządzeń służących do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej i innych podobnych (art. 49 § 1 k.c.), ale tylko w sytuacji, gdy dane drzewa lub krzewy zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń. W takim przypadku usunięcie drzew lub krzewów następuje za odszkodowaniem wypłacanym przez właściciela urządzeń przesyłowych właścicielowi nieruchomości, a jeżeli na danej nieruchomości jest ustanowione prawo użytkowania wieczystego – użytkownikowi wieczystemu.

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów powinien zawierać:

- imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń przesyłowych,

- tytuł prawny władania nieruchomością (wymóg ten nie dotyczy wniosku składanego przez właściciela urządzeń przesyłowych),

- nazwę gatunku drzewa lub krzewu,

- obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm,

- przeznaczenia terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew,

- przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu,

- wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy, a także

- rysunek lub mapę określającą usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości.

W przepisach nie określono wzoru wniosku o wskazane wyżej zezwolenie. Pomocnicze wzory takiego wniosku są jednak zwykle dostępne na stronach internetowych odpowiednich urzędów (por. np. http://bip.um.suwalki.pl). Wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów jest zwolnione z opłaty skarbowej.

Krok 3.

Umożliw przeprowadzenie oględzin

W u.o.p. przewidziano, że organ właściwy do wydania zezwolenia – przed jego wydaniem – ma obowiązek dokonania oględzin w zakresie występowania w obrębie zadrzewień gatunków chronionych. W myśl art. 79 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego strona powinna być zawiadomiona o takich oględzinach przynajmniej na siedem dni przed ich terminem. W razie zawinionej przez wnioskodawcę niemożności dokonania oględzin nieruchomości, organ wyda decyzję odmowną. Brak oględzin spowoduje bowiem, że niemożliwe będzie rozważenie przez organ kolizji interesu społecznego (w postaci ochrony gatunków drzew chronionych) i interesu właściciela nieruchomości. Również jeżeli z przyczyn leżących po stronie wnioskodawcy, oględziny okażą się nieskuteczne (drzewa wnioskowane do wycinki nie będą oznaczone lub wnioskodawca nie będzie umiał ich wskazać w terminie), organ administracji będzie miał podstawy do wydania decyzji odmownej (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 22 maja 2014 r., II SAB/Po 23/14).

Zezwolenie może zostać uzależnione od przesadzenia drzew lub krzewów w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami, w liczbie nie mniejszej niż liczba tych usuwanych.

Przepisy przewidują także obowiązek dokonywania uzgodnień. Zezwolenie na usunięcie drzew w obrębie pasa drogowego drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, może być wydane dopiero po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska. Ma on na wyrażenie stanowiska 30 dni od dnia otrzymania projektu zezwolenia. Wydanie zezwolenia zależy wówczas od akceptacji jego treści przez ten organ. Niewyrażenie stanowiska w tym 30-dniowym terminie uznaje się jednak za uzgodnienie zezwolenia.

Wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na obszarach objętych ochroną krajobrazową w granicach parku narodowego albo rezerwatu przyrody wymaga uzyskania zgody odpowiednio dyrektora parku narodowego albo regionalnego dyrektora ochrony środowiska.

Krok 4.

Odbierz zezwolenie i pamiętaj o opłatach

W wydanym zezwoleniu organ ustala opłaty za usunięcie drzew lub krzewów. Nie pobiera się opłat za usunięcie drzew i krzewów m.in.:

- w związku z odnową i pielęgnacją drzew rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,

- zagrażających bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych lub funkcjonowaniu urządzeń przesyłowych,

- posadzonych lub wyrosłych na nieruchomości po zakwalifikowaniu jej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane,

- obumarłych lub takich, które nie rokują szansy na przeżycie, z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości.

Opłatę za usunięcie drzew ustala się na podstawie stawki zależnej od obwodu pnia oraz rodzaju i gatunku drzewa. Jeżeli drzewo rozwidla się na wysokości poniżej 130 cm, każdy pień traktuje się jako odrębne drzewo.

Stawki opłaty dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew oraz współczynniki różnicujące stawki w zależności od obwodu pnia określa rozporządzenie ministra środowiska z 13 października 2004 r., przy czym stawki te polegają corocznej waloryzacji.

Przykład

Stawka opłaty za usunięcie lipy o obwodzie pnia na wysokości 130 cm do 25 cm wynosi do końca 2014 r. za 1 cm obwodu pnia 89,39 zł, a od 1 stycznia 2015 r. wzrośnie do 91,54 zł. Stawka za usunięcie 1 metra kwadratowego powierzchni pokrytej krzewami do końca 2014 r. wynosi 249,79 zł, a od 1 stycznia 2015 r. wzrośnie do 255,78 zł. Opłaty za usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków są wyższe o 100 proc.

Uregulowanie opłaty powinno nastąpić w ciągu 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca wysokość tej opłaty stała się ostateczna. We wskazanym wyżej 14-dniowym terminie można także złożyć wniosek o rozłożenie opłaty na raty lub przesunięcie terminu jej płatności na okres nie dłuższy niż trzy lata, jeżeli przemawia za tym sytuacja materialna wnioskodawcy. Decyzję w tej sprawie podejmuje organ wydający zezwolenie.

Za usuwanie drzew lub krzewów bez zezwolenia wójt (burmistrz, prezydent miasta) wymierza administracyjną karę pieniężną. Jest ona ustalana w wysokości trzykrotnej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów.

Jeżeli ustalenie obwodu lub gatunku usuniętego bez zezwolenia drzewa jest niemożliwe, z powodu wykarczowania pnia i braku kłody, dane do wyliczenia kary ustala się na podstawie informacji zebranych w toku postępowania prowadzonego w tej sprawie, powiększając ją o 50 proc.

Ważne przepisy

- art. 49 § 1, art. 199, art. 201, art. 336 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn. DzU z 2014 r. poz. 121),

- art. 28, art. 79 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 267 ze zm.),

- pkt 44 części III załącznika do ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 1282 ze zm.),

- rozporządzenie ministra środowiska z 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (DzU nr 228, poz. 2306 ze zm.),

- obwieszczenie ministra środowiska z 24 października 2013 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz stawek kar za zniszczenie zieleni na rok 2014 (MP. z 2013 r. poz. 835),

- obwieszczenie ministra środowiska z 24 października 2014 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz stawek kar za zniszczenie zieleni na rok 2015 (MP z 2014 r. poz. 958).

podstawa prawna: art. 83–90 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 627 ze zm.)

Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce