Powód sprzeciwu? Art. 5 ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023. Projekt przewiduje waloryzację wynagrodzeń jedynie o 7,8 proc, podczas gdy stosując mechanizm ustawowy, wzrost ten powinien wynosić 21,89 proc. Jak obliczyła Iustitia, w latach 2021–2023 sędzia sądu rejonowego straci ok. 33–38 tys. zł.
– To nie pierwszy rok, kiedy stosuje się wobec sędziów niekorzystne zasady – mówi „Rz” sędzia Bartłomiej Przymusiński z Iustitii. Podpowiada konkretne działania. Po pierwsze: złożyć w swym sądzie wniosek o zwołanie zgromadzenia (jest wiążący, gdy podpisze go 20 proc. uprawnionych). Po drugie: można podjąć uchwałę protestacyjną. Po trzecie: podpisać list otwarty (na listach widnieje już blisko 1,4 tys. nazwisk). I po czwarte można złożyć pozew o wyrównanie wynagrodzenia za 2021 r. i 2022 r. art. Art.91 § 1c Prawa o ustroju sądów powszechnych, mówi, że wynagrodzenie sędziego stanowi iloczyn przeciętnego wynagrodzenie w II kwartale roku poprzedniego oraz mnożników. Mnożniki są ustalone ustawowo. Wysokość przeciętnego wynagrodzenia jest ogłaszana przez Prezesa GUS.
Czytaj więcej
Jeżeli ustawa okołobudżetowa na 2023 r. zostanie uchwalona w kształcie przyjętym w projekcie, to wynagrodzenia brutto sędziów realnie spadną o 5% w stosunku do 2022 r. i o 16% w stosunku do 2020 r. - alarmuje Stowarzyszenie Sędziów Polskich "Iustitia".
W 2021 r. jako podstawę ustalenia wynagrodzenia przyjęto w ustawie okołobudżetowej przeciętne wynagrodzenie za II kwartał 2019 r., a zatem zamrożono wynagrodzenia na poziomie z 2020 r. W 2022 r. jako podstawę przyjęto w ustawie okołobudżetowej przeciętne wynagrodzenie za II kwartał 2020 r., powiększone jedynie o 26 zł, ponownie odstępując od zasad ustalania wynagrodzenia ustalonych w Usp.
Iustitia na swojej stronie drukuje wzory tych wniosków i przykładowe pozwy. Jak duże jest zainteresowanie tymi ostatnimi? – Nie wiemy, ile pozwów zostało już złożonych – informuje sędzia Przymusiński. Potwierdza jednak, że jest zainteresowanie tą formą sprzeciwu.