Pracownicy chcą się szkolić w AI i liczą na pomoc pracodawcy

Na całym świecie, w tym w Polsce, najbardziej pożądanym przez pracowników obszarem podwyższania umiejętności jest teraz sztuczna inteligencja.

Publikacja: 27.01.2025 04:45

Pracownicy chcą się szkolić w AI i liczą na pomoc pracodawcy

Foto: Adobe Stock

Kto powinien ponosić odpowiedzialność za rozwój zawodowy pracownika? Nie tylko w Polsce, ale też w skali całego świata pracownicy przypisują tu główną rolę swoim pracodawcom– potwierdza najnowsza edycja badania Workmonitor 2025 agencji zatrudnienia Randstad, które objęło 27 tysięcy pracujących osób z 35 krajów, w tym z Polski.

Okazuje się, że Polacy w dużo większym stopniu liczą na wsparcie pracodawców w rozwoju umiejętności niż ogół badanych na świecie, wśród których ponad jedna trzecia (35 proc.) uważa, że to sami pracownicy powinni zadbać o podwyższanie swoich kompetencji. W Polsce twierdzi tylko co szósty pracownik (17 proc.), podczas gdy prawie trzy razy więcej badanych (48 proc.) uważa, że szkolenia i rozwój ich umiejętności jest rolą pracodawcy. (Tę opinię podziela 39 proc. ogółu respondentów).

Jak wynika z raportu, uwaga pracowników i pracodawców skupia się dziś na kompetencjach technologicznych, a głównie tych związanych z AI, uważanych za najbardziej przyszłościowe. Chciałoby rozwijać 40 proc. ogółu badanych (w Polsce o ponad połowę mniej).

Na drugim miejscu znalazły się ogólne umiejętności IT i cyfrowe, na których zależy 30 proc. uczestników badania Randstad, a na trzecim – umiejętności przywódcze i menedżerskie (20 proc.). Co piąty pracownik na świecie chciałaby też zdobyć kompetencje programistyczne i te dotyczące komunikacji i prezentacji.

Podczas gdy czołówka najwyżej cenionych nad Wisłą obszarów rozwoju jest taka sama jak na świecie, to polskim pracownikom nie zależy specjalnie na umiejętnościach liderskich i menedżerskich. Chciałoby je rozwijać tylko 6 proc. badanych. Jeszcze mniej obchodzą nas umiejętności komunikacji i prezentacji.

Za optymistyczny sygnał można uznać fakt, że aż 64 proc. ogółu badanych (w Polsce – 60 proc.) deklaruje, że pracodawca pomaga im rozwijać kompetencje przyszłości. Na to zaangażowanie firm może dziś wpływać podejście kandydatów do pracy, którzy coraz częściej priorytetowo traktują rozwój przyszłościowych umiejętności. Do 44 proc. (o 8 pkt. proc. w skali roku) wzrósł w tym roku odsetek badanych, którzy nie przyjęliby pracy niedającej szans rozwoju kompetencji istotnych w przyszłości. (W Polsce – 41 proc.). Niewiele mniej osób uważa zaś brak takich możliwości za powód do zmiany pracodawcy.

Pomimo to firmy w Polsce nie najlepiej wypadają pod względem dbałości o zawodowy rozwój pracowników. Najbardziej aktywne są w przypadku młodego pokolenia Z, które dopiero zaczyna karierę; 45 proc. zetek otrzymało w ostatnim półroczu więcej możliwości rozwoju zawodowego. Rzadziej dostrzegali to przedstawiciele pokolenia Y, czyli milenialsi (30 proc.) a najrzadziej pracownicy z najdłuższym stażem, w tym pokolenie X (co czwarty) i dojrzali baby boomers, którym blisko do emerytury (16 proc.).

W starszych pokoleniach rozwój zawodowy częściej wymagać przekwalifikowania (reskillingu), co jest dużym wyzwaniem dla firm. Z przeprowadzonego przez Randstad badania Talent Trends 2025 wynika, że choć 90 proc. pracodawców zgadza się z tym, że są odpowiedzialni za dawanie pracownikom możliwości przekwalifikowania się, to większość (58 proc.), nie wie, co mogliby zdziałać w tym obszarze.

Kto powinien ponosić odpowiedzialność za rozwój zawodowy pracownika? Nie tylko w Polsce, ale też w skali całego świata pracownicy przypisują tu główną rolę swoim pracodawcom– potwierdza najnowsza edycja badania Workmonitor 2025 agencji zatrudnienia Randstad, które objęło 27 tysięcy pracujących osób z 35 krajów, w tym z Polski.

Okazuje się, że Polacy w dużo większym stopniu liczą na wsparcie pracodawców w rozwoju umiejętności niż ogół badanych na świecie, wśród których ponad jedna trzecia (35 proc.) uważa, że to sami pracownicy powinni zadbać o podwyższanie swoich kompetencji. W Polsce twierdzi tylko co szósty pracownik (17 proc.), podczas gdy prawie trzy razy więcej badanych (48 proc.) uważa, że szkolenia i rozwój ich umiejętności jest rolą pracodawcy. (Tę opinię podziela 39 proc. ogółu respondentów).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Kariera do siedemdziesiątki? Warto już zadbać, by móc pracować dłużej
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Rynek pracy
Jak polski biznes chce sobie radzić z deficytem talentów?
Rynek pracy
Rozwój kompetencji? Pracownicy pokazali żółtą kartkę pracodawcom
Rynek pracy
Rozwój technologiczny wymusi na nas zmianę umiejętności
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Rynek pracy
Specjaliści szturmują oferty pracy. Najpopularniejsze kategorie
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku