Kto powinien ponosić odpowiedzialność za rozwój zawodowy pracownika? Nie tylko w Polsce, ale też w skali całego świata pracownicy przypisują tu główną rolę swoim pracodawcom– potwierdza najnowsza edycja badania Workmonitor 2025 agencji zatrudnienia Randstad, które objęło 27 tysięcy pracujących osób z 35 krajów, w tym z Polski.
Okazuje się, że Polacy w dużo większym stopniu liczą na wsparcie pracodawców w rozwoju umiejętności niż ogół badanych na świecie, wśród których ponad jedna trzecia (35 proc.) uważa, że to sami pracownicy powinni zadbać o podwyższanie swoich kompetencji. W Polsce twierdzi tylko co szósty pracownik (17 proc.), podczas gdy prawie trzy razy więcej badanych (48 proc.) uważa, że szkolenia i rozwój ich umiejętności jest rolą pracodawcy. (Tę opinię podziela 39 proc. ogółu respondentów).
Jak wynika z raportu, uwaga pracowników i pracodawców skupia się dziś na kompetencjach technologicznych, a głównie tych związanych z AI, uważanych za najbardziej przyszłościowe. Chciałoby rozwijać 40 proc. ogółu badanych (w Polsce o ponad połowę mniej).
Na drugim miejscu znalazły się ogólne umiejętności IT i cyfrowe, na których zależy 30 proc. uczestników badania Randstad, a na trzecim – umiejętności przywódcze i menedżerskie (20 proc.). Co piąty pracownik na świecie chciałaby też zdobyć kompetencje programistyczne i te dotyczące komunikacji i prezentacji.