Koniec z klepaniem po plecach. Pokolenie Z ma nowe wyzwanie dla szefów

Wyniki najnowszego badania wśród pracowników jasno pokazują, że pokolenie Z ma inne podejście do tego, jak pracodawcy powinni wyrażać uznanie w pracy. Młodzi ludzie oczekują czegoś więcej niż pochwał i symbolicznych gestów.

Publikacja: 03.10.2024 12:36

Pokolenie Z oczekuje konkretnych form uznania w pracy

Pokolenie Z oczekuje konkretnych form uznania w pracy

Foto: Adobe Stock

Amerykański Newsweek przedstawił wyniki badań, z których wynika, że u przedstawicieli generacji Z istnieje bardzo silna potrzeba otrzymywania uznania. Choć pochwały padają w ich kierunku znacznie częściej niż w przypadku starszych pracowników, to wciąż czują się oni za mało doceniani.

Pokolenie Z chce być bardziej doceniane w miejscu pracy

Najnowsze badanie udostępnione przez platformę Canva, a przeprowadzone przez Sago Group wykazało, że pracownicy z pokolenia Z otrzymują większe uznanie w pracy w porównaniu ze swoimi starszymi kolegami. Jak prezentowały się wyniki? 49 proc. najmłodszych pracowników przyznało, że otrzymuje uznanie w pracy raz w tygodniu lub częściej. W przypadku millenialsów, pokolenia X i pokolenia wyżu demograficznego (osoby urodzone od 1946 do 1964 roku) takiej odpowiedzi udzieliło odpowiednio 37 proc., 24. proc. i 15 proc. ankietowanych.

Mimo tych częstych pochwał aż 83 proc. przedstawicieli pokolenia Z wyraziło potrzebę większego docenienia w miejscu pracy. Takie same oczekiwania miało 77 proc. ankietowanych millenialsów, 73 proc. pracowników z pokolenia X i 66 proc. osób z pokolenia wyżu demograficznego. Ankieta objęła odpowiedzi 1500 pracowników ze Stanów Zjednoczonych i Australii.

Czytaj więcej

Pokolenie Z wnosi perspektywę "błękitnego oceanu". Eksperci: Firmy powinny to wykorzystać

Jakiej formy uznania domagają się młodzi pracownicy?

Bryan Driscoll, konsultant ds. HR, powiedział Newsweekowi, że chęć otrzymywania większego uznania wśród pracowników z pokolenia Z może świadczyć o tym, iż to, które otrzymują w miejscu pracy, jest w pewnym stopniu niewystarczające. Zdaniem eksperta jeśli pochwały nie przekładają się na rzeczywistą wartość, taką jak awans, podwyżka lub rozwój kariery, to okazują się pustymi słowami.

Otrzymywanie uznania jest w dużym stopniu skorelowane z zadowoleniem z pracy, co potwierdzają wyniki badań przytoczonych przez Newsweek. Aż 94 proc. pracowników, którzy czują się bardzo doceniani, zadeklarowało, że kocha firmę, w której pracuje, zaś 91 proc. stwierdziło, że kocha swoją pracę. Dla porównania, jedynie 18 proc. osób, które czują się niedoceniane lub mają neutralne odczucia, stwierdziło, że kocha swoje miejsce pracy. 

Zdaniem Driscolla generacja Z nie zadowala się symbolicznymi gestami, takimi jak pochwała na spotkaniu czy klepanie po plecach. To pokolenie nie chce już tolerować wyzyskujących systemów, które zmuszały starsze generacje do pracy w milczeniu. Charlotte Anderson, szefowa People Experience w Canva, przyznała, że badanie przeprowadzone przez jej firmę pokazało, że aby zespoły pracowników czuły się doceniane, pracodawcy muszą mieć inne podejście do każdej grupy. Powinni również poświęcić nieco więcej czasu na słuchanie i zrozumienie, czego dokładnie potrzebuje zespół, aby mógł jak najlepiej wykonywać pracę.

Czytaj więcej

Firmy szybko zwalniają pracowników z pokolenia Z. Ekspert tłumaczy dlaczego

Jak zatrzymać pokolenie Z w firmie?

Alex Beene, instruktor edukacji finansowej na University of Tennessee w Martin, przyznaje, że jednym z obszarów wymagających poprawy w większości firm jest podejmowanie działań na rzecz zatrzymywania dotychczasowych pracowników. Organizacje, które stawiają sobie to za cel, nieustannie szukają sposobów na wyrażenie dla nich uznania. Beene zaznaczył jednak, że pracownicy w różny sposób definiują, czym to uznanie jest. Choć e-mail z gratulacjami może być zakwalifikowany jako jeden z jego przejawów, pracownicy oczekują czegoś innego - podwyżki, awansu lub większej pomocy przy kolejnym projekcie. Sama pochwała nie jest zatem sposobem na uzyskanie zadowolenia pracowników. Zdaniem Bryana Driscolla jeśli pracodawcy nie zaczną łączyć wyrażania uznania z konkretnymi działaniami, pokolenie Z nie będzie chciało pozostać w ich firmach.

Amerykański Newsweek przedstawił wyniki badań, z których wynika, że u przedstawicieli generacji Z istnieje bardzo silna potrzeba otrzymywania uznania. Choć pochwały padają w ich kierunku znacznie częściej niż w przypadku starszych pracowników, to wciąż czują się oni za mało doceniani.

Pokolenie Z chce być bardziej doceniane w miejscu pracy

Pozostało 92% artykułu
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Rynek pracy
Pokolenie Z wnosi perspektywę "błękitnego oceanu". Eksperci: Firmy powinny to wykorzystać
Rynek pracy
Udział kobiet we władzach spółek, zamiast w Polsce rosnąć, maleje
Rynek pracy
Wrócił rynek pracodawcy? Przynajmniej w opinii większości pracowników
Rynek pracy
Blaski i cienie pracy freelancera