Większość pracowników (76 proc.) widzi u innych zachowania, które określa jako negatywne. Co dziewiąta osoba uważa, iż zdarzają się one w pracy powszechnie. Co trzecia osoba zauważa takie zachowania od czasu do czasu, a pozostali – rzadko. Takie są wyniki badania „Polacy w pracy – w kontekście przejawianych zachowań”, przeprowadzonego w sierpniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie platformy edukacyjnej Preply. Prawie co piąty respondent nie narzeka na zachowania współpracowników.
Bo on taki, a ona taka...
Narzekanie jest najbardziej powszechnym, ale też krępującym innych zachowaniem. Często słyszy je w pracy połowa ankietowanych, a nie spotkało się z nim tylko 2 proc. badanych. W pracy narzekamy na kierownictwo, niskie zarobki, nadmiar pracy, warunki pracy, ale także na problemy i sprawy niezwiązane z zatrudnieniem. Utyskiwaniu towarzyszy często plotkowanie, także krępujące dla większości respondentów.
Nieznacznie mniej osób podało, że spotyka się z lenistwem kolegów w pracy i z zawiścią. Unikanie obowiązków przez innych zauważa często co czwarty ankietowany, a od czasu do czasu – co trzeci. Nieco mniejszej grupie przeszkadzają zjawiska takie jak wywyższanie się, donoszenie na współpracowników i nadmierna rywalizacja. Są to częściej wymieniane złe praktyki niż spóźnialstwo.
Czytaj więcej
Badania na świecie i w Polsce dowodzą, że niezależnie od grupy wiekowej mamy podobne podejście do pracy. Zróżnicowane pokoleniowo zespoły mogą więc dobrze współpracować.