Tej optymistycznej prognozy nie obniża widoczne w danych Adecco i Grant Thornton spowolnienie rekrutacji w grudniu 2021 r. w porównaniu z listopadem. Według raportu Grant Thornton, bazującego na danych firmy Element, w ostatnim miesiącu roku na 50 największych portalach pracy opublikowano ponad 236 tys. ofert. To o 23 proc. mniej niż w listopadzie, ale jednocześnie o 34 proc. więcej niż rok wcześniej w grudniu i prawie o jedną ósmą więcej niż w grudniu 2019 roku, przed wybuchem pandemii.
Podobny trend widać w analizie Adecco Group, a także w danych z urzędów pracy, gdzie w ciągu 12 miesięcy 2021 r. pracodawcy zgłosili łącznie 1,36 mln wolnych miejsc pracy, czyli najwięcej od trzech lat. Z kolei sam grudzień (choć najsłabszy w minionym roku) był tam najlepszy od czterech lat.
Jak zwracają uwagę eksperci Grant Thornton, zazwyczaj pod koniec roku widać spadek liczby ofert pracy w ujęciu miesięcznym, bo kończą się prace sezonowe w rolnictwie i ogranicza się aktywność w budownictwie. Ważna jest jednak poprawa w skali roku – a ta w końcówce 2021 r. była znacząca także w porównaniu z okresem sprzed pandemii.
Fachowcy przebierają
– Ubiegły rok był rekordowy. Nigdy wcześniej firmy nie ogłaszały w internecie tak wielu wakatów jak w 2021 r. – potwierdza Robert Pater, profesor WSIZ i współautor BOP. Zaznacza, że barometr uwzględnia tylko oferty dotyczące wolnych miejsc pracy (nie obejmuje np. ofert pracy dla freelancerów), których liczba od maja zeszłego roku wystrzeliła w górę. Według danych BOP łącznie przez 12 miesięcy zeszłego roku pracodawcy ogłosili w internecie ponad 2,65 mln wakatów, najwięcej w historii barometru. Jak ocenia Robert Pater, część tych ogłoszeń powtarzała się w kolejnych miesiącach (pracodawcy, nie mogąc znaleźć odpowiednich kandydatów do pracy, musieli zamieszczać nowe oferty), ale podobne zjawisko występowało również w ostatnich latach przed pandemią, gdy łączna liczba ofert pracy publikowanych w sieci była zdecydowanie mniejsza.
– Coraz wyraźniej widzimy, że osoby z odpowiednimi kompetencjami, doświadczeniem i wiedzą mogą przebierać w ofertach. Nawet biorąc pod uwagę, że zgodnie z przewidywaniami w grudniu odnotowaliśmy spadek liczby ogłoszeń z ofertami pracy. Wciąż to pracownik wybiera pracodawcę, nie odwrotnie – podkreśla Stefano Moda, menedżer w The Adecco Group w Polsce.
Według jej danych w grudniu zeszłego roku pojawiło się w internecie prawie 295 tys. ofert pracy, o 60 proc. więcej niż rok wcześniej i o 38 proc. więcej niż na koniec 2019 r. Jak zaznacza Katarzyna Zimińska, rzecznik The Adecco Group, nie zmalało tempo rekrutacji w IT (w grudniu specjaliści mieli tam do wyboru prawie 36 tys. ofert) ani w logistyce i transporcie (33 tys. ogłoszeń).