Chińczycy polubili kawę. Rośnie liczba kawiarnii

Chińczycy posmakowali kawę i spodobał im się jej smak. W efekcie szybko wzrosło jej spożycie, wywołując zażartą konkurencje i otwieranie barów kawowych. Ich liczba przekroczyła już liczbę podobnych placówek w Stanach Zjednoczonych

Publikacja: 07.01.2024 16:59

Chińczycy polubili kawę. Rośnie liczba kawiarnii

Foto: Adobe Stock

Analitycy uważają, że rosnąca atrakcyjność kawy w Chinach przyczyni się do zwiększenia popytu na ziarna kawy w miarę powstawania barów nie tylko w Pekinie i Szanghaju, ale też w wielu miastach średniej wielkości, gdzie młodzi mieszkańcy polubili ten napój. To także doskonała okazja dla takich sieci jak Starbucks czy Tim Horton do inwestowania w Chinach mimo poważnego zagrożenia ze strony szybko rozwijających się miejscowych marek.

Dane przesłane Reuterowi przez Międzynarodową Organizację Kawy ICO wskazują, że jej spożycie w Chinach wzrosło w rocznym sezonie do końca września o 15 proc. do 3,98 kg kawy. — Chiński konsument nabiera coraz bardziej zachodniego trybu życia, a kawa jest oczywiście jednym z napojów, który reprezentuje ten styl — wyjaśnił Jason Yu, dyrektor chińskiej części firmy badania rynku Kantar Worldpanel.

Liczba markowych barów kawowych skoczyła w Chinach w ostatnich 12 miesiącach o zawrotne 58 proc. do 49 691 — według Alegra Group, która śledzi wzrost sieci kawiarnianych. Dochodzi przy tym do ostrej konkurencji lokalnych sieci z międzynarodowymi. Każda stara się przejąć maksymalny udział w tym rosnącym rynku — dodał Matthew Barry, analityk rynku napojów w Euromonitorze.

Czytaj więcej

Chiny mają więcej markowych kawiarni niż Stany Zjednoczone

Alegra Group szacuje, że chińska Luckin Coffee otworzyła w ostatnich 12 miesiącach 5069 nowych barów, a inna chińska sieć Cotti Coffee 6004 w tym samym okresie. Amerykańska Starbucks uruchomiła w tym czasie w Chinach 700 placówek i planowo zmierza do posiadania ok. 9 tys. barów do 2025 r. Kanadyjska Tim Horton chce dojść w ciągu 4 lat do 4 tys. barów w Chinach.

Nowe lokale z kawą pojawiają się teraz w mniejszych miastach, liczących jednak po kilka milionów mieszkańców. — To zasadniczo oznacza, że jest tam jeszcze dużo niezagospodarowanej przestrzeni dla sieci barów kawowych — stwierdził Jason Yu.

Kawa spodobała się też młodym Chin. Zixi Zhao, 20-letni student z Pekinu pije ją codziennie. — Zacząłem pić kawę, kiedy poszedłem na studia. Generalnie nie piję dużo herbaty, jak mama, tata czy babcia — przyznał. Ruoxuan Zhao, 19-latek studiujący też w Pekinie wyjaśnił, że picie kawy stało się częścią nowego stylu życia młodych Chińczyków, którym spodobał się smak kofeiny.

To dobry sygnał dla producentów kawy, którzy korzystają z rosnących cen na skutek niepogody w niektórych regionach upraw. Ceny arabiki w transakcjach terminowych są najwyższe od 8 miesięcy, a robusty osiągnęły w końcu grudnia szczyt nie notowany od 15 lat.

Chiny importują kawę ziarnistą z Afryki i Ameryki Południowej. Organizacjach brazylijskich eksporterów Cecafe podała, że jej eksport do Chin zwiększył się niemal trzykrotnie i przekroczył w 2023 r. raz pierwszy milion ton. Chiny były ósmym rynkiem tej używki. Resort rolnictwa USA przewiduje, że w nowym sezonie 2023/24 Chińczycy wypiją 4,5 mln kg kawy, ich kraj stanie się siódmym na świecie jej konsumentem.

Spożycie kawy w Chinach jest nadal mizerne, jeśli porównać je do największych konsumentów na świecie, USA i Brazylii, którzy zużywają ponad 18 mln kg kawy rocznie. Rosnący popyt oznacza jednak, że Chiny przeżywają rewolucję kulturalną, podobną do tej w Japonii i Korei, innych krajach Azji o dominującej pozycji herbaty.

Przemysł spożywczy
Starbucks radykalnie zmienia zasady. Będzie nowy kodeks postępowania dla gości
Przemysł spożywczy
Do syndyka zgłosiło się już 400 wierzycieli Manufaktury. Będzie więcej
Przemysł spożywczy
Producenci mięsa pod presją kosztów. Szansą rynki zagraniczne
Przemysł spożywczy
Foie gras i łosoś zdominowały francuskie święta
Przemysł spożywczy
Piwo z Polski i innych krajów Unii Europejskiej wlewa się do Rosji