Reklama
Rozwiń

Rosjanie walczą o cukier w sklepach. Producenci słodyczy mają problem

W sklepach Rosji każda ilość cukru znika błyskawicznie i to pomimo reglamentacji narzuconej przez władze na podstawowe artykuły. W coraz trudniejszej sytuacji są producenci słodyczy. Sklepy wyprzedają wszystko, co mają w magazynach.

Publikacja: 19.03.2022 18:27

Rosjanie walczą o cukier w sklepach. Producenci słodyczy mają problem

Foto: Flickr

Filmik Nexta pokazuje walkę o cukier w jednym z moskiewskich marketów. Na wózek z wystawionymi kilkunastoma opakowaniami cukru rzuca się kilku klientów, szczególnie zawzięcie (do rozerwania torebek) walczy o nie kobieta w długim futrze.

Filmik Nexta pokazuje walkę o cukier w jednym z moskiewskich marketów. Na wózek z wystawionymi kilkunastoma opakowaniami cukru rzuca się kilku klientów, szczególnie zawzięcie (do rozerwania torebek) walczy o nie kobieta w długim futrze.

Tego się w rosyjskich mediach nie zobaczy, bo Kreml nieustannie zapewnia, że w Rosji wszystkiego jest w bród. Są natomiast informacje o problemach producentów słodyczy. Kommersant pisze dziś, że ceny słodyczy wzrosły średnio o 30 procent.

„Rosyjscy producenci mówili o kilku problemach. Ceny importowanych składników, w szczególności ziarna kakaowego, znacznie wzrosły, a podaż niektórych rodzajów surowców całkowicie stanęła (przez sankcje – red.). Do problemów dołączył wzrost cen i niedobór cukru”.

Udział importowanych składników w koszcie wyrobów czekoladowych w Rosji wynosi około 70 procent. Kakao i tłuszcze są w całości towarami giełdowymi, ich ceny kształtowane są na giełdach zagranicznych. W związku z tym, jeśli zmieni się kurs rubla, to samo dzieje się z kosztem zakupu.

Nawet jeżeli rosyjska firma kupi składniki czekolady, to sankcje powodują, że wiele firm kontenerowych boi się przyjąć ładunek do dostawy. Dostawa zostaje przeniesiona na transport drogowy. Tam też są przeszkody. „Logistyka nie radziła sobie zbyt dobrze przez ostatnie dwa lata pandemii, a obecna sytuacja jeszcze ją pogorszyła” - tłumaczy Witalij Murawiow, prezes fabryki czekolady Pabieda.

Czytaj więcej

Miedwiediew: „Rosja ma morze przyjaciół. Nie będzie załamania gospodarki”

Oprócz importowanych surowców drożeją również produkty rosyjskie. Na przykład ceny cukru wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu dwóch lat. Również ze względu na problemy z logistyką i płatnością za zakupione materiały, małe przedsiębiorstwa nie zawsze są w stanie dostarczyć ilość produktów określoną w umowie z siecią dystrybucyjną i muszą płacić kary.

Problemy pojawią się również ze słodyczami i ciasteczkami, które są produkowane w Rosji przez firmy zagraniczne. Dystrybutor Ferrero Rocher ostrzegał już przed 20 proc. wzrostem cen, a Mondelez, właściciel marek Milka, Alpen Gold, Jubileinoje i Oreo, powiedział, że ceny tych towarów wzrosną też o 20 proc. od 1 kwietnia. Marsy podrożały o 10 proc.

Jeśli chodzi o import słodyczy, to teraz prawie żaden towar do Rosji z zagranicy nie dociera, a sieci handlowe sprzedają to, co pozostało w magazynach.

Na ile tego starczy? Przy takim popycie na nie więcej niż tydzień-dwa.

Filmik Nexta pokazuje walkę o cukier w jednym z moskiewskich marketów. Na wózek z wystawionymi kilkunastoma opakowaniami cukru rzuca się kilku klientów, szczególnie zawzięcie (do rozerwania torebek) walczy o nie kobieta w długim futrze.

Filmik Nexta pokazuje walkę o cukier w jednym z moskiewskich marketów. Na wózek z wystawionymi kilkunastoma opakowaniami cukru rzuca się kilku klientów, szczególnie zawzięcie (do rozerwania torebek) walczy o nie kobieta w długim futrze.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Przemysł spożywczy
Amerykański gigant inwestuje w Polsce w nowoczesną produkcję czekolady
Przemysł spożywczy
Branża mięsna czeka na otwarcie rynków azjatyckich
Przemysł spożywczy
Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych sprzeda tysiąc ton masła. To cios w wysokie ceny
Przemysł spożywczy
Kreml walczy z pijaństwem. Drożeje wódka i nie tylko
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Przemysł spożywczy
Królewiec wprowadza kartki na żywność, ale nie dla wszystkich
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku