Chodzi o nowelizację prawa farmaceutycznego potocznie zwaną „Apteką dla Aptekarza 2.0”. Regulacje te zostały w formie poprawki włączona do rządowego projektu ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych podczas pierwszego czytania na posiedzeniu połączonych Komisji: Finansów Publicznych oraz Gospodarki i Rozwoju. Poprawka zawierała m.in. definicję pojęcia niedozwolonego przejęcie kontroli nad podmiotem prowadzącym aptekę ogólnodostępną. Przejęcie kontroli wbrew temu zakazowi skutkuje decyzją wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki podmiotowi, nad którym nastąpiło przejęcie kontroli. Natomiast podmiot, który wbrew zakazowi przejmuje kontrolę podlega karze administracyjnej w wysokości od 50 tys. zł do 5 mln zł.
Niedopuszczalny tryb uchwalenia „Apteki dla Aptekarza 2.0”
Trybunał uznał, że wprowadzenie nowelizacji poprawką do ustawy, której przedmiot był niezwiązany z prawem farmaceutycznym, wykraczało poza zakres przedłożenia, naruszało zasadę trzech czytań oraz było de facto obejściem właściwej procedury legislacyjnej. W szczególności chodzi o pominięcie konsultacji oraz przygotowania analizy skutków regulacji, zwłaszcza tych o charakterze finansowym. Jak mówił sędzia sprawozdawca Bartłomiej Sochański, treść poprawki powinna była być przedmiotem odrębnej inicjatywy ustawodawczej.
TK nie oceniał merytorycznie konstytucyjności wprowadzonych regulacji. Wobec stwierdzenia niekonstytucyjności ustawy ze względu na tryb jej uchwalenia TK umorzył postępowania w pozostałym zakresie
Czytaj więcej
Nowelizacja przepisów dotyczących aptek zamiast rozbijać monopole tylko je utrwala - mówi dr hab. Arkadiusz Radwan, adwokat.
Już same te przepisy budziły kontrowersje. Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNet wskazywał, że pojęcie „przejęcia kontroli” jest nieostre i przy odrobinie złej woli po stronie regulatora może prowadzić do masowego cofania zezwoleń na prowadzenie aptek. Po drugie, sieci apteczne zarzucały złamanie zasady lex retro non agit, bo przepisy nowelizacji mają zastosowanie do już funkcjonujących na rynku aptek, co zdaniem PharmaNet, narusza ochronę praw nabytych, własność przedsiębiorców, swobodę prowadzenia działalności gospodarczej, konkurencję na rynku aptecznym, a wreszcie zaufanie obywateli do państwa.