Tak wynika z badania przeprowadzonego w czerwcu przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na losowo wybranej reprezentatywnej grupie 1005 Polaków w wieku 15+.
Czytaj też:
Hulajnogi jak rowery - z dozwoloną prędkością do 25 km/h
Aktualizacja: 04.07.2019 14:30 Publikacja: 04.07.2019 14:30
Foto: Adobe Stock
Tak wynika z badania przeprowadzonego w czerwcu przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na losowo wybranej reprezentatywnej grupie 1005 Polaków w wieku 15+.
Czytaj też:
Hulajnogi jak rowery - z dozwoloną prędkością do 25 km/h
Okazuje się, że z urządzeń transportu osobistego (UTO) typu elektryczne hulajnogi korzysta już prawie 10 proc. Polaków. Większość z nich robi to jednak rzadziej niż raz w tygodniu lub okazjonalnie. Największa grupa, która deklaruje korzystanie z e-pojazdów to nastolatki w wieku nie przekraczającym dwudziestu lat - blisko 30 proc. badanych.
- Nasze badania pokazują, że młode osoby najczęściej korzystające z takich pojazdów są niechętne ograniczeniu prędkości czy znajomości zasad ruchu drogowego, nie mówiąc już o zakazie jazdy pod wpływem alkoholu – mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. - Przerażające jest to, że nie widać w nich refleksji, tak jakby nie zdawali sobie sprawy z konsekwencji szkód jakie może spowodować jazda takim urządzeniem – dodaje.
Obecnie w polskim prawie nie ma przepisów, które regulowałyby zasady poruszania się UTO czyli urządzeniami transportowymi przeznaczonymi do poruszania się wyłącznie przez kierującego, znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 metra, długości nieprzekraczającej 1,25 metra, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażonymi w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h. Pojazdy te nie muszą posiadać numerów rejestracyjnych, a ich użytkownicy - prawa jazdy czy polisy OC. A coraz częściej dochodzi do wypadków z udziałem UTO. Niektóre kolizje są groźne - dla pieszych potrąconych przez e-hulajnogi kończyły się w szpitalu.
UFG zapytał więc Polaków, czy ich zdaniem użytkowników UTO powinny obejmować jakieś ograniczenia i regulacje.
Blisko 75 proc. ogółu Polaków uważa, że kierujących powinny obowiązywać: ograniczenia prędkości oraz zakaz jazdy pod wpływem alkoholu. Jednak sami użytkownicy hulajnóg w aż 42 proc. są przeciwni wprowadzeniu dla nich ograniczeń prędkości, a 44 proc. z nich jest przeciwna nawet wprowadzaniu zakazu jazdy pod wpływem alkoholu. W tej grupie badanych tylko połowa opowiada się za takimi ograniczeniami, reszta nie ma zdania.
Korzystający z UTO niechętni są też wprowadzaniu dla nich udokumentowanej znajomości przepisów ruchu drogowego – za takimi regulacjami jest tylko 54 proc. korzystających z tych pojazdów, przeciwnych jest 42 proc. W przypadku ogółu respondentów: 62 proc. chce wprowadzenia udokumentowanej znajomości zasad ruchu drogowego dla kierujących e-pojazdami, 22 proc. jest temu przeciwna, reszta nie ma zdania.
Z kolei jeżeli chodzi o ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) to paradoksalnie największa grupa ogółu respondentów jak i samych użytkowników UTO - 45 proc. - opowiada się za wprowadzeniem dla kierujących e-pojazdami obowiązku posiadania takiej polisy. Natomiast o ile 25 proc. ogółu badanych uważa, że ubezpieczenie to powinno być dobrowolne, to w grupie użytkowników tych pojazdów jest ich już 36 proc., reszta – nie ma zdania.
- Może to świadczyć o tym, że pewność otrzymania odszkodowania z polisy OC jest już zakorzeniona w świadomości Polaków, ale nie wiąże się z refleksją że najpierw trzeba zebrać składkę, żeby było z czego wypłacać odszkodowania – mówi Sława Cwalińska Weychert, wiceprezes UFG. – A przy braku obowiązku rejestracji UTO, a tym samym ewidencji tych pojazdów – zbieranie składek i kontrola spełnienia obowiązku posiadania ubezpieczenia OC - jest co najmniej wątpliwa – dodaje.
Obecnie użytkownicy urządzeń transportu osobistego traktowani są jak piesi i zobowiązani do korzystania z chodników. Z badań UFG wynika jednak, że większość Polaków nie chce, by takie urządzenia poruszały się po chodnikach (51 proc. badanych). Respondenci najchętniej widzieliby te urządzenia transportowe na ścieżkach rowerowych (64 proc. odpowiedzi), a w drugiej kolejności na jezdniach na zasadach obowiązujących pieszych (41 proc.).
Z kolei sami użytkownicy elektrycznych hulajnóg są znacznie mniej przychylni pomysłowi skierowania ich ścieżki rowerowe - opowiada się za tym już tylko 50 proc. korzystających z e-pojazdów. Częściej widzą siebie na jezdni – jako ciągu komunikacyjnym do poruszania się UTO, przy czym miałoby to być na zasadach obowiązujących pieszych – 47 proc. wskazań w tej grupie badanych.
Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje właśnie projekt zmian w przepisach drogowych, który ureguluje zasady ruchu UTO. Mają być one traktowane jak rowery i poruszać się przede wszystkim po ścieżkach rowerowych. Po chodnikach będą mogły się poruszać tylko wtedy, gdy nie będzie drogi dla rowerów i dopuszczalna prędkość na drodze obok chodnika będzie wyższa niż 30 kilometrów na godzinę. W takich przypadkach kierujący UTO będzie musiał poruszać powoli i ustępować miejsca pieszym.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: rp.pl
Zasiłek dla bezrobotnych, określany jako „kuroniówka”, jest formą wsparcia finansowego, które ma zrekompensować brak dochodów w związku z utratą pracy. Aby otrzymać to świadczenie, trzeba spełnić określone warunki. Ile wynosi ono w tym roku?
Pierwszy całkowicie elektryczny model Suzuki został właśnie zaprezentowany w Mediolanie. Produkcja e VITARY rozpocznie się wiosną przyszłego roku, a zapewne latem zobaczymy pierwsze egzemplarze na naszych drogach.
Ścisłej ochronie prawnej podlegać będzie dodatkowo siedem gatunków ptaków. Zakaz polowań zaproponowany w projekcie rozporządzenia ma objąć ok. 126 tys. myśliwych, członków Polskiego Związku Łowieckiego.
Rząd wprowadza zakaz sprzedaży nieletnim woreczków nikotynowych i papierosów bez nikotyny. Aromatyzowany tytoń też będzie zakazany.
Samo stwierdzenie funkcjonariusza straży miejskiej, że kierowca zaparkował swój samochód w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania, nie wystarczy do nałożenia mandatu.
Klienci Warty mają możliwość leczenia nowotworów przy użyciu najnowocześniejszych metod na świecie. Ubezpieczenie Leczenie za granicą Plus może pokryć związane z tym koszty nawet do 2 mln euro.
Rodzice, którzy pobierają świadczenie wychowawcze 800 plus, powinni pamiętać o konieczności złożenia wniosku na nowy okres świadczeniowy w 2025 r. Nabór rozpocznie się już niedługo. Od kiedy można składać dokumenty?
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Samo stwierdzenie funkcjonariusza straży miejskiej, że kierowca zaparkował swój samochód w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania, nie wystarczy do nałożenia mandatu.
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h, także poza obszarem zabudowanym, będzie skutkowało zatrzymaniem prawa jazdy na trzy miesiące. Za to uprawnienia do kierowania będzie można zdobyć już w wieku 17 lat, lecz w stosunku do młodych kierowców wymogi będą surowsze.
Ministerstwo Infrastruktury zamierza podnieść podnieść opłaty za obowiązkowe badania techniczne samochodów - informuje radio RMF FM. Od dawna domagali się tego właściciele Stacji Kontroli Pojazdów.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowcy, którzy otrzymali bezterminowe prawo jazdy przed marcem 2013 roku, będą musieli wymienić swoje dokumenty w okresie od 19 stycznia 2028 r. do 18 stycznia 2033 r. Zmiana dotknie blisko 15 mln osób. Nowe dokumenty w zależności od kategorii będą miały ważność 5 lub 15 lat.
Kierowca firmy kurierskiej, który w piątek śmiertelnie potrącił 14-latka na warszawskiej Woli miał aktywny zakaz prowadzenia pojazdów. Minister cyfryzacji zapowiedział, że jeszcze w styczniu udostępni firmom transportowym i pośredniczącym przy przewozie osób możliwość automatycznego weryfikowania uprawnień kierowców.
Ministrowie transportu Unii Europejskiej osiągnęli porozumienie w sprawie nowego rozporządzenia, które sprawi, że cofnięte prawo jazdy w jednym kraju, będzie w przyszłości obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich UE. Celem jest poprawa bezpieczeństwa drogowego na poziomie europejskim i skuteczniejsze karanie poważnych wykroczeń drogowych.
Policja przypisała popełnienie wykroczenia drogowego osobie, która przypadkiem ma to samo imię i nazwisko, co rzeczywisty sprawca. O grzywnie mężczyzna dowiedział się przypadkiem - gdy miał lecieć na wakacje.
Czy immunitet chroni Antoniego Macierewicza przed odebraniem prawa jazdy? Niezależnie od ostatecznego rozstrzygnięcia tej kwestii, wiceprezes PiS po upływie siedmiu dni od wtorkowego zatrzymania przez policję nie powinien prowadzić samochodu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas