Materiał powstał we współpracy z Kulczyk Foundation
To firmy – na czele z własnym pracodawcą – cieszą się w świecie największym zaufaniem opinii publicznej – dowodzi tegoroczny raport z Edelman Trust Barometer, globalnego badania, które objęło ponad 32 tys. mieszkańców 28 krajów. Biznes darzony zaufaniem przez 62 proc. uczestników badania, po raz kolejny znalazł się na czele rankingu zaufania, wyprzedzając organizacje pozarządowe (59 proc.) i zostawiając w tyle rządy, którym ufa połowa badanych.
Ten trend widać także nad Wisłą; według raportu Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP), określając, kto będzie miał największy wpływ na zmiany na świecie, Polacy wskazywali najczęściej firmy (30,4 proc.), a rzadziej doceniali rolę polityków (29 proc.) czy konsumentów (25 proc.).
Bez dyskryminacji
Duży wpływ przypisywany firmom wpływa jednak na duże oczekiwania wobec nich. Ponad dwie trzecie Polaków uważa, że korporacje powinny współpracować z rządami i konsumentami na rzecz poprawy sytuacji środowiskowej i społecznej na świecie, a ponad połowa chciałaby, by odgrywały one większą rolę w rozwiązywaniu problemów społecznych.
Wysokie oczekiwania wobec biznesu potwierdza też Edelman Trust Barometer. Ponad połowa ankietowanych oczekuje, że przedsiębiorcy mocniej zaangażują się w sprawy, które są istotne dla społeczeństwa, w tym w powstrzymanie zmian klimatu i walkę z nierównościami. Te oczekiwania są jeszcze wyższe wobec własnych pracodawców i prezesów firm. Aż 89 proc. badanych oczekuje, że szefowie będą podejmować działania na rzecz pracowników, a 80 proc. chce, by zaangażowali się w zwalczanie dyskryminacji.