Co może ochronić przed samotnością w biurze?

Dwie trzecie aktywnych zawodowo Polaków chciałoby utrzymywać bliskie, przyjacielskie relacje w pracy. Coraz częściej zależy na tym także pracodawcom. I nie bez powodu.

Publikacja: 16.12.2024 05:15

Co może ochronić przed samotnością w biurze?

Foto: Adobe Stock

Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy, czy ktoś zauważa mnie jako osobę? Czy mam w pracy swojego najlepszego przyjaciela? Na te dwa pytania odpowiadają co roku setki tysięcy ludzi, wypełniając amerykański Gallup Q12 – najbardziej znaną na świecie ankietę badającą zaangażowanie pracowników. Kwestionariusz składa się tylko z 12 prostych pytań, które wymagają krótkiej odpowiedzi tak lub nie (w tym „raczej” i „zdecydowanie” tak lub nie).

Pytanie o najlepszego przyjaciela w pracy jest istotne, bo – jak ustalili eksperci Gallupa – fakt posiadania „bratniej duszy” w pracy jest kluczowy dla zaangażowania i sukcesu zawodowego pracownika. Przyjaciel nie tylko zapewnia społeczne i emocjonalne wsparcie w trudnych chwilach, pomaga przejść przez gorsze okresy czy zmiany w pracy, w tym te związane z cyfryzacją i AI.

Bratnia dusza w firmie

Jak podkreślają eksperci Gallupa, znaczenie „posiadania najlepszego przyjaciela w pracy” bardzo wzrosło po wybuchu pandemii Covid-19, gdy przejściu na zdalną czy hybrydową pracę bardzo osłabiło ogólne relacje zawodowe. Wyniki Gallup Q12 nie pokazują jednak przewagi biur, bo pracujące tam osoby, które nie mają w firmie bratniej duszy, czują się dużo bardziej osamotnione niż ci, pracują zdalnie w domu.

Podobny wynik pokazało polskie badanie Wellbeing@Work Index firmy Well.hr. Według niego, najgorzej swoje relacje w pracy postrzegają pracownicy stacjonarni, a najlepiej hybrydowi. – Duża liczba kontaktów twarzą w twarz nie przekłada się automatycznie na wysokiej jakości relacje, dlatego problemu samotności w pracy nie załatwi się, ściągając ludzi do biura – podkreśla Joanna Kotzian, współzałożycielka Well.hr., przypominając, że również badanie zrealizowane przez Brytyjski Czerwony Krzyż dowiodło, że osoby wykonujące pracę w biurze częściej mają poczucie osamotnienia niż pracownicy zdalni (w domu) czy hybrydowi.

Czytaj więcej

Specjalista ze Wschodu, ale po studiach w Polsce

Jednak po pandemii poczucie osamotnienia pracowników zdalnych i hybrydowych wzrosło. Zdaniem Joanny Kotzian, może to wynikać z podejścia firm; chcąc ściągnąć ludzi do biur skupiły się na budowaniu pozytywnego doświadczenia związanego z miejscem pracy i organizowały imprezy, darmowe przekąski, sesje jogi, szkolenia czy integracje biurowe. Jak jednak zaznacza Joanna Kotzian, praca w zespole nie jest panaceum na samotność. Jeśli ze strony współpracowników nie nadchodzi oczekiwane wsparcie, to czujemy się jeszcze bardziej samotni, niż gdybyśmy byli zdani na siebie.

Ważniejsze niż benefity

Według Wellbeing@Work Index 65 proc. aktywnych zawodowo Polaków wierzy, że w trudnej sytuacji uzyska pomoc kolegów i koleżanek z pracy. Jeszcze mniej (64 proc.) badanych darzy zaufaniem bezpośredniego przełożonego, a tylko 59 proc. ufa swemu pracodawcy. Jednocześnie 66 proc. aktywnych zawodowo Polaków chciałoby utrzymywać bliskie relacje w pracy.

– Relacje są dla pracowników źródłem wsparcia, budują poczucie przynależności do zespołu i organizacji, wpływają na samoocenę, poziom empatii i współpracę –wylicza Magdalena Pancewicz-Griffith, współzałożycielka Well.hr dodając, że dla wielu osób, dobre relacje w pracy są ważniejsze niż wysokie wynagrodzenie czy firmowe benefity.

Na dobrych relacjach między pracownikami korzystają też pracodawcy; zarówno dane Gallupa, jak i badania Polskiej Akademii Nauk dowodzą, że dobre relacje w zespołach poprawiają ich efektywność, innowacyjność i zwiększają zaangażowanie oraz lojalność pracowników.

– Relacje międzyludzkie w pracy napędzają wszystko, co ma wartość dla organizacji: przychody, innowacje, wydajność i pozycję marki – podkreślają ekspertki Well.hr. Zwracają też uwagę, że zarówno na świecie, jak i w Polsce przybywa firm, które starają się wspierać budowę dobrych relacji w zespołach. Nie ograniczają się do tradycyjnych spotkań integracyjnych, a uczą pracowników, jak udzielać informacji zwrotnych, zachęcając ich też do doceniania się nawzajem.

Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy, czy ktoś zauważa mnie jako osobę? Czy mam w pracy swojego najlepszego przyjaciela? Na te dwa pytania odpowiadają co roku setki tysięcy ludzi, wypełniając amerykański Gallup Q12 – najbardziej znaną na świecie ankietę badającą zaangażowanie pracowników. Kwestionariusz składa się tylko z 12 prostych pytań, które wymagają krótkiej odpowiedzi tak lub nie (w tym „raczej” i „zdecydowanie” tak lub nie).

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!