Co się liczy dla pracownika

Chociaż atrakcyjne zarobki i benefity mają decydujący wpływ na atrakcyjność pracodawcy, to Polacy patrzą też na niematerialne aspekty zatrudnienia.

Publikacja: 15.07.2024 04:30

Co się liczy dla pracownika

Foto: AdobeStock

Randstad

Niemal jednogłośnie przedstawiciele różnych pokoleń Polaków wskazali w tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research, że najlepszy pracodawcą jest ten, który oferuje dobre wynagrodzenie. Z tego chóru wyłamało się najmłodsze pokolenie Z, dla którego ważniejsza od zarobków okazała się przyjazna atmosfera w pracy, wysoko ceniona też przez milenialsów, czyli pokolenie Y.

Dwie najstarsze generacje (X i Boomers) nieco wyżej stawiają stabilność zatrudnienia, choć i dla nich przyjazna atmosfera jest w trójce najważniejszych cech dobrego pracodawcy. Joanna Kolasa, menedżer HR Consultancy w Randstad Polska, zwraca uwagę na znaczenie czynnika, który w tym roku po raz pierwszy uwzględniono w badaniu – kwestię równości, czyli równego traktowania i wyrównanych szans bez względu na wiek, płeć, narodowość etc. Ten czynnik, ważny dla 56 proc. Polaków, znalazł się w pierwszej piątce atrybutów dobrego pracodawcy. Okazał się ważniejszy niż równowaga między pracą i życiem prywatnym (work life balance), która wypadła z pierwszej piątki zestawienia.

Czytaj więcej

Emigracja zarobkowa coraz mniej kusi Polaków. Najniższy odsetek od pandemii

Mateusz Żydek, rzecznik Ranstad Polska, podkreśla płacowy aspekt równości w pracy, która dla wielu osób oznacza przede wszystkim sprawiedliwe wynagradzanie, czyli m.in. brak luki płacowej ze względu na płeć, a także równe szanse w awansach i rozwoju zawodowym. Stąd też równość w pracy ma zdecydowanie większe znaczenie dla kobiet (63 proc.) niż mężczyzn (47 proc.), którzy nierzadko zarabiają na tych samych stanowiskach więcej od kobiet.

Zdaniem Mateusza Żydka nie bez powodu równość ma największe znaczenie dla dwóch skrajnych pokoleń – najmłodszych i najstarszych pracowników. To zetki i boomersi czują się często dyskryminowani z powodu wieku: młodzi pod względem możliwości awansu i szans na podwyżkę, a starsi – pod względem możliwości rozwoju, co wiąże się też z podwyżką.

Jak zaznaczają eksperci Ranstad, jej badanie pokazuje, że rzeczywistość rynku pracy rozmija się z oczekiwaniami pracowników. Najbardziej cenione atrakcyjne wynagrodzenie zajmuje dopiero ósme miejsce wśród cech obecnych pracodawców, którzy najczęściej wyróżniają się stabilnością zatrudnienia, dogodną lokalizacją i dobrą kondycją finansową.

Niemal jednogłośnie przedstawiciele różnych pokoleń Polaków wskazali w tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research, że najlepszy pracodawcą jest ten, który oferuje dobre wynagrodzenie. Z tego chóru wyłamało się najmłodsze pokolenie Z, dla którego ważniejsza od zarobków okazała się przyjazna atmosfera w pracy, wysoko ceniona też przez milenialsów, czyli pokolenie Y.

Dwie najstarsze generacje (X i Boomers) nieco wyżej stawiają stabilność zatrudnienia, choć i dla nich przyjazna atmosfera jest w trójce najważniejszych cech dobrego pracodawcy. Joanna Kolasa, menedżer HR Consultancy w Randstad Polska, zwraca uwagę na znaczenie czynnika, który w tym roku po raz pierwszy uwzględniono w badaniu – kwestię równości, czyli równego traktowania i wyrównanych szans bez względu na wiek, płeć, narodowość etc. Ten czynnik, ważny dla 56 proc. Polaków, znalazł się w pierwszej piątce atrybutów dobrego pracodawcy. Okazał się ważniejszy niż równowaga między pracą i życiem prywatnym (work life balance), która wypadła z pierwszej piątki zestawienia.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Zwolniono ją pierwszego dnia po urlopie macierzyńskim. Prezes znanej firmy odpowiada
Praca
Myślisz o awansie? To lepiej pracuj w firmie, a nie zdalnie
Praca
Praca zdalna: czy przymusowy powrót do biur opłaca się firmom?
Praca
Nowa usługa w Japonii. Nie chcą umierać z przepracowania
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Praca
Grupa Pracuj z dobrymi wynikami. Widać ożywienie w rekrutacji w Polsce i w Ukrainie
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki