W zarządzie Kraft Heinz Polska mamy 70 proc. kobiet w stosunku do 30 proc. mężczyzn, jednak uczestnictwo w spotkaniach skupiających osoby na kluczowych stanowiskach pokazuje mi, że moja organizacja jest wyjątkiem.
Są jakieś ogólne próby rozwiązania tego problemu?
Choć kwestia jest obecna w międzynarodowej dyskusji publicznej od wielu już lat, dopiero od niedawna mówi się o niej także w kręgach, które mają bezpośrednie przełożenie na kształtowanie kultury biznesowej w Europie i na świecie. Zaczynają pojawiać się bardzo konkretne propozycje. Organizacje, wśród nich Kraft Heinz, deklarują twarde, ilościowe cele do osiągnięcia w określonym czasie. Dużo nadziei daje przyjęta w czerwcu tego roku dyrektywa Unii Europejskiej, zobowiązująca firmy do zapewnienia udziału 40 proc. kobiet w radach nadzorczych do końca czerwca 2026 r. Istnieją różne koncepcje wdrażania tego rozwiązania. Spośród wymienionych wcześniej liderów w Norwegii, Belgii czy Francji zostały wprowadzone przepisy wyrównujące szanse płci w radach nadzorczych spółek czy w zarządach firm. Z kolei Szwecja czy Finlandia obyły się bez tego typu regulacji. To pokazuje, jak ważne jest dostosowanie konkretnych narzędzi do kontekstu społeczno-kulturowego.
Głośną inicjatywą pod egidą Komisji Europejskiej jest również Karta Różnorodności, koordynowana w Polsce przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. To dobrowolna inicjatywa, w ramach której pracodawcy zobowiązują się do upowszechniania i promocji zarządzania różnorodnością, w zamian otrzymując potrzebne narzędzia wsparcia. Kartę podpisało już prawie 290 polskich firm i ciągle dołączają kolejne. Bardzo pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca świadomość tego, że różnorodność procentuje w biznesie. Być może w dostrzeżeniu tego przez część środowisk pomogła sytuacja ostatnich dwóch–trzech lat, która obnażyła trudności w kierowaniu organizacjami w niepewnych, nieprzewidywalnych i niestabilnych czasach, i wskazała na potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań.
Co zatem daje biznesowi wspieranie różnorodności i reprezentacji kobiet, także na stanowiskach kierowniczych?
Odpowiednia reprezentacja kobiet, ale też na przykład osób określonego pochodzenia etnicznego czy prowadzących różny styl życia, sprzyja osiąganiu lepszych wyników. Przede wszystkim bardziej różnorodne środowiska lepiej zarządzają ryzykiem, co jest szczególnie istotne w czasach kryzysu i dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej. Przyczyniają się także do budowania większego kapitału innowacyjności. Z korzyści, które dostrzegam w Kraft Heinz, to lepsze wyczucie preferencji konsumentów, co zresztą nie dziwi, bo nasi konsumenci również są różnorodną grupą.