Co prawda Polskę ominęło zjawisko masowych rezygnacji pracowników, które w zeszłym roku, jako Great Resignation dotknęło pracodawców w USA, lecz także u nas zwiększona rotacja kadr jest wyzwaniem sporej części firm. Widać to w przeprowadzonym wiosną tego roku badaniu firmy Extended Tools Polska, które objęło ponad 300 liderów HR oraz menedżerów, w tym członków zarządów przedsiębiorstw z różnych branż. Okazało się, że ponad czterech na dziesięciu HR-owców i ponad jedna czwarta menedżerów zaobserwowała w ostatnich 12 miesiącach nasilenie zjawiska rezygnacji z pracy. Najczęściej (45 proc.) mówili o tym badani z dużych firm zatrudniających ponad 200 pracowników, ale dotyka on również mniejszych pracodawców. Na tyle, że zarówno liderzy HR jak też menedżerowie średniego szczebla wskazali wysoką rotację pracowników jako jedno z pięciu głównych wyzwań w perspektywie najbliższych 12 miesięcy.
Tego punktu nie ma natomiast na liście przedstawicieli wyższej kadry menedżerską, w tym członków zarządów, którzy na czele wyzwań swej firmy (66 proc.) stawiają presję na wzrost wynagrodzeń. Drugim co do ważności wyzwaniem jest dla nich brak pracowników i kandydatów do pracy, które najczęściej wskazywali liderzy HR.
Top menedżerowie mniej się przejmują z kolei zniechęceniem i obniżoną motywacją załogi, co często i bardzo często obserwowało w ostatnich 12 miesiącach aż 61 proc. HR-owców. Wśród członków zarządów – 34 proc. Częściej zwracali na to uwagę pozostali menedżerowie (41 proc.).
– Nie wiemy, czy zarządy są mniej wrażliwe na sygnały zniechęcenia, czy też może jest problem z przepływem informacji w firmach – zastanawia się Romeo Grzębowski, partner zarządzający w firmie Extended Tools Polska. Zwraca też uwagę, że zjawisko zniechęcenia i obniżonej motywacji najczęściej (55 proc.) dostrzegali przedstawiciele dużych firm. W mikrofirmach mówiło o tym 26 proc. badanych. Zdaniem Grzębowskiego może to wynikać z większego w dużych firmach, w tym zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach, poczucia anonimowości i wyobcowania. W takich warunkach pracownikom trudniej jest o identyfikację z celami organizacji, co odbija się też na ich zaangażowaniu. Tym bardziej że nie zawsze mogą liczyć na wsparcie ze strony przełożonych.