Dobry wynik matury gwarantuje przyjęcie na studia, ale nie zapewnia ich ukończenia, co wyraźnie widać, gdy prześledzimy losy studentów, którzy mieli takie same lub porównywalne wyniki matury. Analiza tych losów uprawnia do hipotezy, że prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu na studiach jest – jak to było dawniej – powiązane z ukończoną szkołą średnią.
Przy poszukiwaniu kryteriów do identyfikacji renomowanej szkoły 2.0, której absolwenci mają predyspozycje do osiągnięcia powodzenia w rekrutacji, podczas studiów i na rynku pracy, warto poddać analizie wieloletni trend wyników matury. Znaczenie może mieć rozwijanie potencjału uczniów szkoły powiązane z monitorowaniem efektów kształcenia. Warto też prześledzić spójność oferty szkoły (m.in. profile klas, prowadzone przedmioty rozszerzone) z ofertą kierunków uczelni. Istotny jest też styl pracy szkoły oraz ukierunkowanie na kompetencje kluczowe, ważne dla uczenia się przez całe życie.
Badania wskazują, że nie bez znaczenia może być odległość szkoły od uczelni. Wysoka pozycja szkoły w rankingach nie daje jej automatycznie statusu szkoły ważnej dla danej uczelni. Jednym z istotnych celów projektu pilotażowego „Analityka edukacyjna w szkołach wyższych" przeprowadzonego przez PCG Polska pod patronatem Fundacji Rektorów Polskich było wskazanie przykładów renomowanych szkół w nowym ich znaczeniu.
Każda z dziesięciu uczelni po zapoznaniu się z raportem z badań i rekomendacją, biorąc też pod uwagę dotychczasowe doświadczenia, wyróżniła jedną szkołę. To wyróżnienie pozwala budować głębsze niż dotąd relacje pomiędzy uczelnią i szkołą średnią. Dogłębna analiza wyróżnionych szkół może mieć kluczowe znaczenie dla stworzenia profilu szkoły dobrze przygotowującej swoich absolwentów do podjęcia i ukończenia studiów.
W dziesięciu wyróżnionych szkołach do obowiązkowego egzaminu z języka polskiego w latach 2010–2016 przystąpiło 15 tys. maturzystów. Łatwo dostrzec duże zróżnicowanie szkół, odpowiadające dużemu zróżnicowaniu oferty uczelni. Jest jednak kilka elementów łączących te szkoły i ich maturzystów.