Czy nie zachodzi czasem ryzyko, że wybrana organizacja może zostać wykreślona z wykazu?
Wykaz jest co miesiąc aktualizowany. Dlatego warto przed podjęciem decyzji o wyborze organizacji sprawdzić, czy w dalszym ciągu w nim figuruje. Może bowiem się okazać, że w styczniu była w wykazie, a w lutym już została z niego wykreślona. Przyczyny mogą być trzy: pozbawienie statusu OPP, otwarcie likwidacji, ewentualnie ogłoszenie upadłości.
Jak zweryfikować, czy dana fundacja lub stowarzyszenie faktycznie robią to, co deklarują?
Aby sprawdzić, jak działa wybrana organizacja pożytku publicznego, powinniśmy śledzić media oraz zasięgnąć informacji w środowisku lokalnym. Kolejne źródło wiedzy to strony internetowe organizacji bądź organów administracji samorządowej, na których podawane są często informacje o współpracy z organizacjami pozarządowymi realizującymi zadania publiczne.
Na stronach internetowych organizacji powinien znajdować się jej statut, sprawozdania merytoryczne oraz finansowe. Te sprawozdania trzeba też zamieszczać na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.sprawozdaniaopp.mpips.gov.pl). Niedopełnienie tego obowiązku może być sygnałem braku przejrzystości działalności organizacji bądź niewystarczającej wiedzy o wymogach sprawozdawczych. Konsekwencją stwierdzenia braku sprawozdań na stronie ministerstwa jest wezwanie organizacji do wypełnienia tego obowiązku. Jeśli nie zastosuje się do wezwania, minister występuje z wnioskiem o pozbawienie jej statusu OPP.
Czy organizacje mogą przeprowadzać kosztowne kampanie reklamowe albo finansować programy komputerowe do rozliczania PIT, w których automatycznie wpisywany jest ich numer?