Aktualizacja: 28.10.2018 06:12 Publikacja: 27.10.2018 00:01
Foto: Anna Konik
Plus Minus: W krakowskim MOCAK w czwartek otwarta została wystawa, na której pokazywanych jest 200 pańskich rzeźb. Największą ich część stanowią wariacje na temat Karola Marksa i Moby Dicka. To bardzo odległe motywy. Coś je łączy?
Krzysztof M. Bednarski: Fakt, to dwubiegunowa wystawa. W dużym uproszczeniu – Moby Dick dotyczy sfery metafizycznej, tego, co w człowieku jest irracjonalne. Przywołuje elementarne pytania o Boga, sens naszej egzystencji, naszą znikomość we wszechświecie, obsesje, o to, co wymyka się poznaniu. Natomiast Marks reprezentuje świat materialny, nasze uwikłanie w historię. Należy do dzieł ambiwalentnych, dwuznacznych. Marks i Moby Dick to dwie strony lustra.
Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu w 2024 roku w Polsce ze sztucznej inteligencji sięgało zaledwie 6 proc. polskich przedsiębiorstw. W grupie małych i średnich przedsiębiorstw odsetek ten był jeszcze niższy.
Oto prawdziwa nauka płynąca z „Na smyczy Kremla”: powierzchnia życia politycznego w Europie i gdzie indziej jest tylko pozornie tym, czym się wydaje i za co ją bierzemy.
I cóż, że z Czech, skoro „Kingdom Come: Deliverance II” cieszy i na dodatek bawi.
Zależność pomiędzy gatunkami zwierząt przypomina relację ludzi, którzy znali się w szkole, ale ich drogi się rozeszły.
„3000 metrów nad ziemią” dzieli widzów. Jedni się bawią, drudzy są rozczarowani.
Na wczorajszej aukcji Desa Unicum, poświęconej w całości sztuce wybitnej artystki, sprzedano 31 prac. Najwięcej emocji budziła instalacja „Caminando”, składająca się z dwudziestu figur z brązu, która po czterech latach znów wróciła na rynek sztuki.
W dniu urodzin Magdaleny Abakanowicz publikujemy fragment książki prof. Pawła Kowala, pierwszej biografii polskiej artystki, zmarłej w 2017 r. Jak Magdalenie Abakanowicz udało się zrobić globalną karierę? Co było inspiracją dla jej słynnych abakanów?
Google oddało dziś hołd twórczości Magdaleny Abakanowicz – urodzonej 93 lata temu wybitej polskiej artystki i jednej z najwybitniejszych rzeźbiarek XX wieku.
Prace Magdaleny Abakanowicz biją rekordy na aukcjach, a jej rzeźby można właśnie podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie i Londynie.
W Tate Modern w Londynie, jednej z najważniejszych na świecie galerii sztuki współczesnej, otwarto wystawę prac Magdaleny Abakanowicz, zatytułowaną „Every Tangle of Thread and Rope” (Każda plątanina nici i lin).
Zbigniew Hołdys stanął w obronie oficyny, gdzie urodziła się Magdalena Abakanowicz.
Wystawę pod tytułem „Abakanowicz. Totalna” otworzy 18 grudnia Muzeum Narodowe we Wrocławiu w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej.
Grupa rzeźbiarska „Bambini” Magdaleny Abakanowicz została sprzedana 7 grudnia w Polswiss Art za 13,6 mln zł. To nowy rekord aukcyjny na polskim rynku sztuki i najdrożej sprzedana praca Abakanowicz na świecie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas