W statucie stowarzyszenia należy rozstrzygnąć o możliwości otrzymywania przez członków zarządu terenowej jednostki organizacyjnej wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z funkcją, gdy zostało ono przewidziane. Przepis ten został dodany nowelizacją ustawy z 25 września 2015 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2015 r., poz. 1923). Przed tą zmianą zasady tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych były określone w art. 10 ust. 2 ustawy, według którego stowarzyszenie, które zamierzało je tworzyć, było obowiązane określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady tworzenia tych jednostek. Dodanie do ustawy art. 10a miało zatem na celu ujednolicenie dotychczas obowiązujących przepisów. Nowy przepis doprecyzowuje w efekcie koncepcję podwójnej osobowości prawnej (stowarzyszenia i jego terenowej jednostki organizacyjnej) i eliminuje różnice w orzecznictwie sądów rejestrowych w tym zakresie. Dotychczas najwięcej rozbieżności ujawniało się w rejestracji zmian statutowych, spraw majątkowych, a w szczególności prawa własności i zobowiązań finansowych, a także w powoływaniu i odwoływaniu władz oddziału. Dodanie w ustawie art. 10a pozwoliło na rozstrzygnięcie, na podstawie którego ze statutów (stowarzyszenia czy terenowej jednostki organizacyjnej) mają działać te jednostki, ustaliło treść statutu stowarzyszenia, a w szczególności sposób korzystania z majątku tej jednostki oraz sposób jej likwidacji.