Ale komunikuje się pan z ludźmi z polskiego zespołu?
Oczywiście. Mamy wiele metod, które pozwalają nam na ścisłą współpracę i bieżący kontakt. Inwestujemy we wzajemne relacje, wymianę pomysłów i dobrych praktyk. Wszystko po to, aby lepiej rozumieć i spełniać oczekiwania naszych klientów. Często rozmawiamy też o tym, co dzieje się na rynku. Najczęściej kontaktujemy się wirtualnie, ale przynajmniej raz w roku spotykamy osobiście.
Gdy ma się pod sobą tylu ludzi, prowadzi różne sprawy, nieuniknione są problemy, np. gdy ktoś ważny odchodzi z zespołu. Jak firma radzi sobie z takimi kryzysowymi sytuacjami? Często się takie zdarzają?
Na szczęście nie zdarza się to zbyt często. Jedną z większych kryzysowych sytuacji, którą pamiętam, mieliśmy w regionie Azji i Pacyfiku, gdy ówczesny szef praktyki procesowej zrezygnował ze stanowiska i odszedł do firmy amerykańskiej, zabierając ze sobą starszego partnera. Doświadczyliśmy wówczas poważnego kryzysu, a ja zostałem poproszony o pomoc w jego rozwiązaniu. Jak zwykle zaskoczyła mnie wtedy odporność naszej organizacji. Odeszły dwie ważne osobistości, które wydawały się fundamentalne dla działalności firmy w tym regionie. Okazało się jednak, że utalentowani ludzie, których mieliśmy w zespole, dość szybko zapełnili lukę i udowodnili, że nawet bardzo silna jednostka nie może przyćmić całości zespołu. Praktyka w tym regionie nadal odnosi sukcesy, choć to trudny rynek. Firmy prawnicze działające w skali globalnej agresywnie walczą o talenty. Zwłaszcza kancelarie amerykańskie oferują ekstremalnie wysokie wynagrodzenia.
Porozmawiajmy teraz o rynku usług prawniczych. Świat się zmienia, rynek prawniczy również, firmy przenoszą siedziby, wychodzą z sieci, zmieniają zakres świadczonych usług. Jak na tym rynku radzi sobie Clifford Chance? W jakim kierunku firma chce zmierzać w przyszłości?
Kierunki naszego rozwoju wyznaczają coraz to nowe potrzeby klientów – to główny motor zmian na przyszłość. Jeśli będziemy dobrze rozumieli, czego nasi klienci oczekują, jakie są ich wymagania i ryzyka, z którymi muszą się zmagać, i na tej podstawie podejmować strategiczne decyzje dotyczące rozwoju firmy, to będą to właściwe decyzje bez względu na to, w jakim punkcie geograficznym się znajdziemy i jakie usługi będziemy oferowali.