Przepis ten przewidywał bowiem, że roszczenie o odszkodowanie przedawnia się z upływem trzech lat od dnia, w którym stała się ostateczna decyzja stwierdzająca nieważność decyzji wydanej z naruszeniem prawa albo stwierdzająca wydanie zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa (tzw. decyzja nadzorcza).
Przepisu takiego w kodeksie cywilnym nie ma, w związku z czym powstały istotne rozbieżności co do terminu przedawnienia roszczeń odszkodowawczych. Według jednych art. 160 k.p.a. (a zatem i trzyletni termin przedawnienia przewidziany w art. 160 § 6 k. p. a.) należy stosować tylko w tych sytuacjach, w których zarówno ostateczna decyzja administracyjna dotknięta uchybieniami powodującymi jej nieważność lub niezgodność z prawem (tzw. decyzja wadliwa), jak i ostateczna decyzja stwierdzająca nieważność decyzji lub jej wydanie z naruszeniem prawa (tzw. decyzja nadzorcza) wydane zostały przed dniem wejścia w życie ustawy 2004 r., czyli przed 1 września 2004 r.
Zwolennicy drugiego poglądu przyjmowali, że art. 160 k.p.a. należy stosować we wszystkich sytuacjach, w których ostateczna decyzja administracyjna dotknięta uchybieniami powodującymi jej nieważność lub niezgodność z prawem (tzw. decyzja wadliwa) wydana została przed 1 września 2004 r., bez względu na to, kiedy wydana została decyzja nadzorcza.
Nierzadko zdarzało się, że sądy rozpatrujące sprawy odszkodowawcze opowiadały się za pierwszym z przedstawionych znaczeń pojęcia „zdarzenia i stany prawne powstałe przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej", co pociągało za sobą bardzo niesprawiedliwe dla poszkodowanych skutki. Ci bowiem, którzy wystąpili o stwierdzenie bezprawności decyzji administracyjnej przed 1 września 2004 r., ale stwierdzenie nieważności lub wydania decyzji z naruszeniem prawa (czyli decyzję nadzorczą) uzyskali już po tej dacie, nie mogli się powoływać na trzyletni termin przedawnienia roszczenia o odszkodowanie liczony od dnia, w którym stała się ostateczna decyzja nadzorcza (art. 160 § 6 k.p.a.). W takich wypadkach sądy stosowały dziesięcioletni termin przedawnienia określony w kodeksie cywilnym, liczony od dnia wydania decyzji wadliwej (nierzadko są to decyzje wydane przed kilkudziesięciu laty), co de facto prowadziło do tego, że roszczenie poszkodowanych o odszkodowanie z tytułu bezprawnego wywłaszczenia przedawniało się, zanim jeszcze mogli je zgłosić!
Ważna interpretacja SN
Wszelkie wątpliwości interpretacyjne dotyczące pojęcia "zdarzenia i stany prawne powstałe przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej", a co za tym idzie – wątpliwości co do tego, w jakich sytuacjach zastosowanie znajdują przepisy dotychczasowe, a w jakich nowe, usunęła uchwała pełnego składu Izby Cywilnej SN z 31 marca 2011 r. (III CZP 112/10).
"Źródłem szkody jest wyłącznie wydanie wadliwej decyzji" – wyraźnie stwierdził SN, a decyzja nadzorcza stwierdza jedynie wcześniejsze działanie niezgodne z prawem i otwiera możliwość żądania naprawienia szkody. Konieczność uzyskania decyzji nadzorczej nie zmienia jednak tego, że to wydanie decyzji wadliwej było czynem niedozwolonym rodzącym obowiązek odszkodowawczy, i to już w chwili jej wydania. Decyzja nadzorcza jest wynikiem zgodnego z prawem postępowania zmierzającego do usunięcia naruszeń prawa i nie może być objęta pojęciem "czyn niedozwolony", a zatem nie mieści się w pojęciu "zdarzenia i stany prawne" na gruncie art. 5 ustawy nowelizującej.