Paweł Rochowicz: Gadu-gadu o fakturach

Przesłuchania przez telefon to niekoniecznie standard dobrej kontroli podatkowej.

Publikacja: 18.10.2020 19:46

Paweł Rochowicz: Gadu-gadu o fakturach

Foto: Adobe Stock

Kilka lat temu dostałem groźnie brzmiące wezwanie z urzędu skarbowego. Domagał się on zapłaty kilku tysięcy złotych podatku. Nie miałem pojęcia, skąd takie żądanie, skoro nie miałem zaległości w rozliczeniach. Zaniepokojony, zatelefonowałem na podany w piśmie numer. Okazało się, że zaległości nie mam, ale zrobiłem drobną pomyłkę w rocznym zeznaniu. Ze zdziwieniem dowiedziałem się też, że trzeba było uruchomić formalną procedurę wezwania podatnika, zamiast po prostu zadzwonić i zasugerować korektę deklaracji.

Ponieważ nie ja jeden przeżyłem taką przygodę, zapytałem w wywiadzie ówczesnego wiceministra finansów, dlaczego uruchamia się całą machinę przeciw podatnikowi, choć budżet nie stracił ani złotówki. Przyznał, że urzędy nie powinny przesadzać z formalizmem, bo często wystarczy przypomnieć podatnikowi, by dopełnił formalności.

Czytaj także:

Urzędy skarbowe dzwonią do firm, pytają o szczegóły umów

Minęło kilka lat i w zasadzie mogę dziś świętować mój dziennikarski sukces. Fiskus tak się przejął moimi sugestiami odformalizowania procedury, że sam zaczął do podatników wydzwaniać. Niestety, nie tylko w prostych sprawach. Gdy urząd domaga się w ten sposób udostępnienia mu faktur czy innych dokumentów, przedsiębiorca może się poczuć co najmniej nieswojo. Przecież w takich dokumentach jest jego know-how i kontakty handlowe, czyli kapitał firmowy. Nigdy nie ma pewności, kto tak naprawdę dzwoni: urzędnik chcący zbadać prawidłowość rozliczeń czy może ktoś podstawiony przez konkurencję. To już poważne sprawy. Nie mam więc czego świętować. Po prostu urzędnicy idą na skróty, nie zadając sobie trudu, by uruchomić formalną kontrolę, z wszystkimi gwarancjami dla podatnika.

Rozumiem, że szaleje epidemia i lepiej ograniczać kontakty. Rozumiem, że wielu urzędników jest pod presją wyników, starają się oszczędzać czas i załatwić jak najwięcej spraw. Ale są jeszcze pewne zasady postępowania. Nawet jeśli resort finansów ma plan, by coś w tych zasadach zmieniać, to wciąż podatnik ma prawo do tajemnicy handlowej.

W niezrealizowanym projekcie nowej ordynacji podatkowej było kilka pomysłów na odformalizowanie procedur kontaktów fiskusa z podatnikiem. One też pozwalałyby na bieżącą „gorącą linię" głównego księgowego z wyznaczonym urzędnikiem. Oczywiście po formalnym porozumieniu, a nie poprzez spontaniczne wydzwanianie do podatnika. Może warto wrócić do tych niedawnych, choć najwyraźniej zapomnianych, idei.

Kilka lat temu dostałem groźnie brzmiące wezwanie z urzędu skarbowego. Domagał się on zapłaty kilku tysięcy złotych podatku. Nie miałem pojęcia, skąd takie żądanie, skoro nie miałem zaległości w rozliczeniach. Zaniepokojony, zatelefonowałem na podany w piśmie numer. Okazało się, że zaległości nie mam, ale zrobiłem drobną pomyłkę w rocznym zeznaniu. Ze zdziwieniem dowiedziałem się też, że trzeba było uruchomić formalną procedurę wezwania podatnika, zamiast po prostu zadzwonić i zasugerować korektę deklaracji.

Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Policjant zginął z rąk kolegi – ta tragedia ma drugie dno
Opinie Prawne
Tomasz Siemiątkowski: Szkodliwa nadregulacja w sprawie cyberbezpieczeństwa
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Czy wolne w Wigilię ma sens? Biznes wcale nie musi na tym stracić
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Awantura o składki. Dlaczego Janusz zapłaci, a Johanes już nie?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Opinie Prawne
Łukasz Guza: Trzy wnioski po rządowych zmianach składki zdrowotnej