Uzasadnienie wątpliwości Prezydenta RP wydaje się niespójne. W największym skrócie opiera się na twierdzeniu o nieproporcjonalności sankcji (pozbawienie finansowania) w sytuacji braku możliwości realizacji parytetów. Interesujące jest, że w toku procesu legislacyjnego uwagi krytyczne co do twardego mechanizmu sankcyjnego zgłosiło tylko kilka związków sportowych, w tym związki znane z dużego udziału kobiet odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej.
Ustawa z 21.11.2024 r. o zmianie ustawy o sporcie
Ustawa z 21.11.2024 r. o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw przewiduje m.in. wprowadzenie polityki, która ma zapewnić bardziej zrównoważoną reprezentację płci w zarządach polskich związków sportowych (PZS) i zwiększenia udziału kobiet w procesach decyzyjnych w PZS. W przypadku zarządów liczących od 2 do 5 członków ustawa zakłada, że w ich skład będzie wchodzić nie mniej niż jedna kobieta i nie mniej niż jeden mężczyzna. W przypadku zarządów PZS liczących 6 i więcej członków przewiduje się, że reprezentacja każdej z płci będzie wynosić co najmniej 30%. Wymóg 30% reprezentacji każdej z płci ma dotyczyć również organów kontroli wewnętrznej PZS. Aby zapewnić skuteczność tych rozwiązań, ustawa zakłada, że PZS, który nie spełni wymogów kwoty płci w zarządach PZS nie może uzyskać finansowania lub dofinansowania realizacji zadań ze środków budżetu państwa oraz z państwowych funduszy celowych.
Skierowanie ustawy do Trybunału Konstytucyjnego
Prezydent RP 23.12.2024 r. skierował do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli prewencyjnej powyższą ustawę. Wątpliwości Prezydenta RP budzi m.in. wprowadzana przez ustawę bezwarunkowa sankcja za niewypełnianie przez PZS obowiązków posiadania składu zarządu i organu kontroli wewnętrznej o określonym, ustawowym parytecie płci – w postaci niemożności uzyskania przez PZS finansowania lub współfinansowania zadań ze środków budżetu państwa oraz z państwowych funduszy celowych, w tym uzyskania dofinansowania, o którym mowa w art. 29 ustawy o sporcie.
Czytaj więcej
Prezydent Andrzej Duda skierował do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli prewencyjnej nowelizację ustawy o sporcie.
W opinii Prezydenta RP wprowadzenie idei zrównoważonej płci w reprezentacji PZS powinno się odbywać w sposób realny i elastyczny. Zdaniem Prezydenta RP nie można przyjmować ex lege, że każde niewcielanie jej w życie wynika ze złej woli i musi automatycznie podlegać dotkliwej sankcji w postaci całkowitej niemożności uzyskania finansowania na działalność danego związku. Sankcja w postaci nieudzielenia finansowania spowodować może wymierne, dolegliwe skutki. PZS, w stosunku do którego zostanie zastosowany, może mieć realne problemy z funkcjonowaniem, łącznie z koniecznością zaprzestania działalności statutowej. Środki z budżetu państwa i państwowych funduszy celowych są niejednokrotnie najistotniejszym finansowaniem, w oparciu o które podmiot ten prowadzi swoją działalność. Zdaniem Prezydenta RP ustawodawca wprowadzając sankcje nie może pomijać istnienia obiektywnych okoliczności, które uniemożliwiają polskiemu związkowi sportowemu wykonania nałożonych obowiązków. W ocenie Prezydenta RP zakwestionowane rozwiązanie, z uwagi na sposób jego ujęcia, jest bardzo dotkliwe i nieproporcjonalne w stosunku do celów, których osiągniecie przewiduje ustawodawca, co koliduje z wyprowadzaną z art. 2 Konstytucji zasadą proporcjonalności.