Klienci instytucji finansowych powinni wykazać się dużą czujnością, składając oświadczenia na potrzeby FATCA. Konsekwencje złożenia oświadczenia niezgodnego z prawdą lub jego braku mogą być bardzo poważne
Czym właściwie jest FATCA?
28 marca 2010 r. w Stanach Zjednoczonych została przyjęta ustawa o ujawnianiu informacji o rachunkach zagranicznych dla celów podatkowych (Foreign Account Tax Compliance Act – FATCA). Nakłada ona obowiązki nie tylko na instytucje finansowe, ale również na ich klientów zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych posiadających rachunki finansowe (rachunki bankowe, maklerskie, rejestry TFI oraz inne). Podmioty takie zobowiązane zostały do składania oświadczeń w celu określenia swojego statusu na potrzeby FATCA.
Jaki jest cel regulacji FATCA?
Intencją FATCA jest zapobieganie wykorzystywaniu przez amerykańskich podatników zagranicznych instytucji finansowych w celu ukrywania dochodów lub tworzenia struktur agresywnego planowania podatkowego. W ramach wprowadzenia postanowień FATCA Polska zawarła z rządem Stanów Zjednoczonych umowę w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (IGA – Inter-governmental agreement).
Umowa ta została wprowadzona do polskiego porządku prawnego przez przyjęcie ustawy o wykonywaniu umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, która weszła w życie 1 grudnia 2015 r. Wprowadzono wymóg przekazywania przez polskie instytucje finansowe informacji o prowadzonych przez nie amerykańskich rachunkach za pośrednictwem polskich organów podatkowych.
Obowiązki polskich instytucji
Głównymi obowiązkami wynikającymi z FATCA dla instytucji finansowych są: identyfikowanie wśród klientów tzw. osób amerykańskich, które są objęte obowiązkiem deklarowania dochodów/dokonywania rozliczeń podatkowych w USA, coroczne przekazywanie informacji o rachunkach tzw. osób amerykańskich do krajowych organów podatkowych, które następnie przekazują informacje dotyczące określonych kategorii klientów do administracji podatkowej USA.