W styczniu skład siedmiu sędziów [b]NSA podejmie uchwałę (sprawa I OSK 176/10)[/b] w przedmiocie właściwego trybu (administracyjnego lub sądowego), a więc udzieli odpowiedzi na pytanie: czy przepis § 5 rozporządzenia wykonawczego ministra rolnictwa i reform rolnych z 1 marca 1945 r. może nadal stanowić podstawę do orzekania w drodze decyzji administracyjnej o tym, czy dana nieruchomość lub jej część podlega nacjonalizacji dokonanej na podstawie dekretu PKWN z 9 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej, a zatem, czy podpada pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e dekretu o reformie rolnej.
Zagadnieniem tym zajmował się już [b]NSA, który uchwałą siedmiu sędziów z 5 czerwca 2006 (I OPS 2/06)[/b] ostatecznie zlikwidował dwutorowość postępowań w przedmiocie stwierdzania podpadania danej nieruchomości lub jej części pod działanie dekretu, stwierdzając, że właściwy w tych sprawach jest tryb administracyjny (przed właściwym wojewodą – jako organem I instancji, i ministrem rolnictwa – jako organem II instancji).
Stanowisko NSA gruntownie uzasadnione znalazło potwierdzenie w jednolitym od daty podjęcia tej uchwały orzecznictwie sądów administracyjnych, sądów powszechnych i Sądu Najwyższego [b](wyrok SN z 30 stycznia 2007, IV CSK 350/06)[/b]. NSA, podejmując uchwałę, uwzględnił ugruntowane od 1944 r. orzecznictwo dotyczące trybu administracyjnego w tych sprawach i dostrzegł, że możliwość dwuinstancyjnego orzekania w postępowaniu administracyjnym, jak również kontrola sądowa decyzji w drodze dwuinstancyjnego postępowania sądowoadministracyjnego, w pełni odpowiada normom konstytucyjnym oraz aktualnym europejskim standardom praw obywatelskich
Kolejnym zagadnieniem [b](sprawa III CZP 121/10) [/b]zajmie się SN, który w uchwale odpowie na pytanie, czy prawo własności nieruchomości ziemskich wymienionych w art. 2 ust. l lit. e dekretu PKWN przechodziło na Skarb Państwa z mocy samego prawa z dniem wejścia w życie tego dekretu, tj. 13 września 1944, czy też przejście na rzecz SP prawa własności tych nieruchomości wymagało wydania odrębnej decyzji administracyjnej, a przejście własności następowało z chwilą podpisania protokołu przejęcia takiej nieruchomości.
[srodtytul]Trybunał inaczej[/srodtytul]