Tak banalna z pozoru czynność jak drukowanie, jeśli nie jest kontrolowana, może być przyczyną zupełnie niepotrzebnych kosztów. Jak wynika z Buyer's Laboratory Report, drukowanie pochłania przeciętnie 6 proc. dochodów firmy. Wielu przedsiębiorców wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy. Według badań Gartnera większość firm średniej wielkości nie docenia wydatków związanych z drukowaniem i szacuje ich wysokość na 50–70 proc. rzeczywistej wielkości. Podobnie jest w Polsce.
Sposobów na tańsze drukowanie istnieje kilka. Przede wszystkim trzeba kupić urządzenia, które są wydajne i energooszczędne, co przekłada się na niski koszt druku strony. Aby jeszcze lepiej kontrolować wydruki, warto zainstalować w firmie oprogramowanie do zarządzania sprzętem drukującym, zwłaszcza jeśli jego ilość jest większa. Coraz częściej małe i średnie firmy interesują się również outsourcingiem; zlecają cały proces drukowania firmie zewnętrznej.
Producenci organizują finansowanie
Małe i średnie przedsiębiorstwa korzystają przeważnie z prostych drukarek nabiurkowych. Koszt wykonania wydruku jest wtedy z reguły dwu–trzykrotnie wyższy w porównaniu z nowoczesnymi urządzeniami wielofunkcyjnymi. Jeśli w dodatku maszyny zostały wyprodukowane wiele lat temu, trzeba się liczyć z dużymi wydatkami na serwisowanie i zakup materiałów eksploatacyjnych ze względu na przestarzałe i trudno teraz dostępne technologie.
W ramach optymalizacji specjaliści zalecają w pierwszej kolejności redukcję i częściową wymianę sprzętu. W przypadku małych firm, korzystających z kilku lub kilkunastu urządzeń drukujących, dość łatwo można uzyskać wymierne oszczędności, zastępując niewielkie drukarki, faksy i kopiarki wydajniejszymi urządzeniami wielofunkcyjnymi.
– Może się okazać, że zamiast kilkunastu mniejszych drukarek i kopiarek wystarczą dwa lub trzy wydajne urządzenia wielofunkcyjne. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, w tym materiałów i części eksploatacyjnych o dłuższej żywotności, koszty używania takiego sprzętu będą znacznie niższe – mówi Leszek Szymański, kierownik marketingu produktowego TA Poland.