Aktualizacja: 04.03.2025 05:59 Publikacja: 12.07.2024 04:30
Foto: AdobeStock
Polska zajęła ostatnio przy unijnym stole miejsce dla dorosłych. Nasza rosnąca gospodarka, znaczenie polityczne w Europie Wschodniej, w której trwa największa wojna w Europie po roku 1945, fakt, że siły demokratyczne odsunęły od władzy populistów oraz słabsza pozycja prezydenta Macrona i kanclerza Scholza – to sprawia, że musimy wziąć na siebie większą część odpowiedzialności.
To wiąże się z przywilejami, ale i obowiązkami. Z jednej strony będziemy się zbliżać do roli płatnika netto, z drugiej – możemy mieć większy wpływ na podejmowane decyzje. A to oznacza, że musimy mieć pomysły we wszystkich kluczowych politykach unijnych: od reformy euro, dochodów własnych i przyszłego budżetu Unii, poprzez zmiany w Zielonym Ładzie, polityce energetycznej czy przemysłowej, aż po rozszerzenie i zmiany instytucjonalne. To odpowiedzialność, którą musimy podjąć, jeśli chcemy, by polska suwerenność była bezpieczna przez kolejne dziesięciolecia.
Marszałek Hołownia myli się, że to banki ponoszą winę za drogi kredyt. Jednym z winnych jest on sam, bo jako polityk rządzącej koalicji ma wpływ na jej zbyt hojną politykę fiskalną. A ta wydłuża okres wysokiej inflacji i drogiego kredytu.
Przy okazji filmów o Bondzie zastanawiałam się, dlaczego na swojej niebezpiecznej profesji najlepszy agent świata nie dorobił się dotąd kokosów. Teraz już wiem. 007 nie pracował w Rosji.
Śledząc kolejne informacje dotyczące programu pozyskania przez Polskę nowych okrętów podwodnych, trudno być optymistą.
Proponuję rezygnację z ponadstandardowych uprawnień ministra aktywów przy wyborze zarządów i rad spółek z udziałem państwa. Da to rynkowi kapitałowemu impuls rozwojowy i zwiększy jakość władzy publicznej oddzielając politykę od gospodarki.
Regulacje wywierają coraz większą presję na biznes, by działał w sposób bardziej zrównoważony. Jednak rośnie też opór firm wobec tych wymagań, tym bardziej że wiele z nich oznacza duży wysiłek i spore koszty ekonomiczne i społeczne.
Dobrze, że legislacyjne wahadło, wychylone w Europie w stronę biurokracji, nareszcie ruszyło w przeciwną stronę.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Unia Europejska zbiera pieniądze na swoje armie i na pomoc Ukrainie. Szuka u siebie, u Norwegów i u Rosjan.
Pieniądze publiczne powinny poprawiać płace i warunki pracy zatrudnionych – wynika z ogólnoeuropejskiego badania.
System zezwoleń na wjazd na teren Unii Europejskiej na razie nie działa, co więcej, nie ma co się spodziewać, że się to zmieni w pierwszej połowie tego roku. To oznacza, że podróżni spoza UE nie muszą na razie nic dodatkowo robić, żeby wjechać do krajów wspólnoty.
Unia Europejska przedstawiła Clean Industrial Deal – program mający zwiększyć konkurencyjność europejskiego przemysłu. Czy pomoże on w obniżeniu cen energii? Jakie są jego kluczowe założenia i czy Polska na tym skorzysta? Bartłomiej Kawałek rozmawia z Jakubem Wiechem, redaktorem naczelnym portalu Energetyka24.
Przed strategicznym szczytem UE 6 marca, poświęconym przede wszystkim obronności, premier Węgier Viktor Orbán wezwał państwa UE do rozmów z Rosją i podkreślił „skrajne różnice” w podejściu do Ukrainy. Tymczasem fińskie Centrum Badań nad Energią i Czystym Powietrzem wyliczyło, że Węgry są głównym unijnym sponsorem Rosji w jej wojnie z Ukrainą.
Rośnie liczba produktów reklamowanych jako „zielone” lub „ekologiczne”. Dlatego Unia Europejska podjęła kroki, aby przeciwdziałać greenwashingowi, czyli praktyce, w której przedstawia się produkty lub działania jako bardziej ekologiczne, niż są w rzeczywistości.
Założenia Czystego Ładu Przemysłowego mają pozwolić na obniżenie cen energii i wzrost konkurencyjności przemysłu, ale zdaniem branży i ekspertów są na to niewielkie szanse.
We wrześniu 2024 r. prof. Mario Draghi opracował raport nt. konkurencyjności UE, w którym podkreślił znaczenie inwestycji w zielone technologie i cyfryzację, a także wskazał potrzebę równowagi między dekarbonizacją a utrzymaniem konkurencyjności przemysłu europejskiego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas