Przypomnijmy, iż głównym celem aktu o rynkach cyfrowych (DMA) jest zapewnienie równych warunków działania wszystkim firmom cyfrowym. Reguluje działalność „strażników dostępu”, czyli dużych platform cyfrowych, które stanowią kluczowe ogniwo między przedsiębiorstwami a konsumentami. Akt wszedł w życie 1 listopada 2022 r., a zaczął obowiązywać 2 maja 2023 r.
Za co Komisja Europejska ukarała Apple i Metę
Jak czytamy w środowym komunikacie KE, zgodnie z aktem, twórcy aplikacji dystrybuujący swoje aplikacje za pośrednictwem App Store firmy Apple powinni mieć możliwość bezpłatnego informowania klientów o alternatywnych ofertach poza App Store, kierowania ich do tych ofert i umożliwiania im dokonywania zakupów.
Tymczasem Komisja stwierdziła, że Apple nie wywiązuje się z tego obowiązku. „Ze względu na szereg ograniczeń nałożonych przez Apple, twórcy aplikacji nie mogą w pełni korzystać z zalet alternatywnych kanałów dystrybucji poza App Store. Podobnie konsumenci nie mogą w pełni korzystać z alternatywnych i tańszych ofert, ponieważ Apple uniemożliwia twórcom aplikacji bezpośrednie informowaniu konsumentów o takich ofertach” - wyjaśniono w komunikacie. KE nakazała Apple'owi zniesienie wskazanych ograniczeń.
Z kolei Meta – właściciel platform Facebook i Instagram – została ukarana za wprowadzony w listopadzie 2023 roku binarny model reklamowy „Zgoda lub płatność”. Zgodnie z tym modelem unijni użytkownicy Facebooka i Instagrama mieli wybór między wyrażeniem zgody na połączenie danych osobowych w celu spersonalizowanej reklamy lub opłaceniem miesięcznego abonamentu na usługę bez reklam.
KE uznała, że model ten nie jest zgodny z aktem o rynkach cyfrowych, ponieważ jak wyjaśniono, nie daje użytkownikom wymaganego konkretnego wyboru usługi, która wykorzystuje mniej ich danych osobowych, ale w przeciwnym razie jest równoważna z usługą „reklam spersonalizowanych”.