Korporacje coraz częściej wykorzystują je do promocji swojej marki i coraz częściej interesują się, co robimy w wolnym czasie. Organizują konkursy na obraz, portret, książkę, w których wziąć udział może każdy, a nie tylko klient z paragonem czy trzema kodami kreskowymi w garści. Ten zwyczaj powoli trafia również do Polski. Polega już nie tylko na sponsorowaniu wystaw, organizowaniu stypendiów dla młodych artystów czy organizowaniu konkursu na najlepsze hasło reklamowe lub zdjęcie z wakacji, ale na nagradzaniu twórczych zainteresowań, którym poświęcamy swój wolny czas.
– Problem polega na tym, że hobby to temat dość obcy dla Polaka. Nie jesteśmy społeczeństwem, w którym posiadanie go jest wartością – zauważa Wiesław Godzic z Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej. Czy dlatego, że tak dużo i ciężko pracujemy? Firmy coraz częściej interesują się, jak spędzamy wolny czas. Kompania Piwowarska zapytała Polaków, co robią w wolnym czasie. Aż 85 proc. badanych przyznało, że spędza go przed telewizorem lub komputerem.
Czy dwóm brytyjskim firmom uda się to zmienić? Koncern gastronomiczny Whitbread, który od 40 lat organizuje jedną z najbardziej prestiżowych brytyjskich nagród literackich, chce w przyszłym roku ogłosić ją również w Polsce.
Udział w konkursie mogą wziąć nie tylko uznani czy początkujący pisarze, ale również amatorzy. W ubiegłym roku na tzw. krótkiej liście konkursu w Wielkiej Brytanii znalazła się powieść napisana przez listonoszkę. Laureatką zaś została szkocka aktorka kabaretowa Alison Luoise Kennedy, która otrzymała czek na 25 tys. funtów za powieść „Day” wybraną spośród 553 zgłoszonych książek. Przed kilkoma laty patronat nad konkursem objęła należąca do grupy Whitbread sieć barów kawowych Costa Coffee. Teraz otwiera ona swoje lokale w naszym kraju.
– Decyzja o wprowadzeniu Costa Book Award do Polski jest bardzo świeża i jeszcze zastanawiamy się nad formułą – przyznaje Mark Kiston, szef marketingu Costa Coffee. Zapewnia, że zachowane będą podstawowe zasady: nie ma nominacji; w konkursie może wziąć udział każdy, kto napisał książkę. Prawdopodobnie kandydaci będą wyłaniani na lokalnych rynkach w tych krajach, gdzie działa kawowa sieć, a następnie ich książki będą tłumaczone na język angielski i uczestniczyć w konkursie Costa Book Awards.