Jakie znaczenie ma społeczna odpowiedzialność biznesu dla firm i gospodarki, dlaczego przedsiębiorstwa angażują się w działania edukacyjne, i czy państwo powinno je w tym wspierać – to niektóre z pytań, na które odpowiadali eksperci oraz przedstawiciele rządu i biznesu uczestniczący w dyskusji pt. „Edukacyjna działalność biznesu. Przedmiot obowiązkowy" podczas 6. edycji Targów CSR.
Dyskusja zorganizowana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu poprzedziła ogłoszenie pierwszej w Polsce listy 51 najbardziej znaczących inicjatyw edukacyjnych, której partnerem medialnym była „Rzeczpospolita". Poniżej przedstawiamy opinie uczestników spotkania:
Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, przewodnicząca kapituły listy
Jesteśmy przekonani, że warto się angażować w działania edukacyjne, a „Lista najbardziej znaczących inicjatyw edukacyjnych polskiego biznesu" była bardzo potrzebna. Potwierdzają to zresztą liczby dotyczące zgłoszeń i oddanych głosów, które dowodzą też, że temat edukacji mocno rezonuje społecznie. Interesariusze firm oczekują inicjatyw edukacyjnych, gdyż inaczej nie zaangażowaliby się tak mocno w głosowanie, w którym uczestniczyło prawie 6 tys. internautów. W kontekście listy myślimy też o współczesnym świecie pełnym niepewności i wyzwań. Na poziomie globalnym odpowiedzią na te wzywania jest 17 celów zrównoważonego rozwoju, które we wrześniu ubiegłego roku ogłosiła ONZ. Wprawdzie edukacja to tylko jeden z nich, ale jest też niezbędna do osiągnięcia większości pozostałych, w tym odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji. Chcąc sprostać wyzwaniom, które czekają świat i Polskę, trzeba popularyzować zaangażowanie firm oraz rozwiązania służące osiągnięciu celów ONZ.
Jacqueline Kacprzak, radca ministra, Ministerstwo Rozwoju
Muszę przyznać, że zaskoczyła mnie duża liczba, ponad 300 inicjatyw zgłoszonych do Listy. To pokazuje, że edukacja w ramach CSR jest ważnym tematem dla firm. Imponujący był również wynik głosowania, w którym wzięło udział ponad 5 tys. internautów.
Zachęcamy firmy do dialogu, do podejmowania różnego rodzaju działań edukacyjnych. Przykładem takich zachęt jest działalność zespołów ds. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. W poprzednim zespole mieliśmy ogromną grupę roboczą – ponad 100 osób, które zgłosiły się do pracy nad kwestiami związanymi z edukacją w ramach CSR. Wypracowano wówczas wiele projektów, które chcemy podjąć i kontynuować w Zespole ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, który jest organem pomocniczym ministra rozwoju. Rola państwa jest tu równie duża jak rola biznesu – polega m.in. na upowszechnianiu świadomości, że można i warto prowadzić biznes w sposób społecznie odpowiedzialny. Z kolei same firmy, a także media, organizacje społeczne, środowiska naukowe wspólnie powinny pokazywać, że nie chodzi tylko o edukację konsumentów, ale również o wiele innych działań potrzebnych, byśmy choćby po części mogli zrealizować cele zrównoważonego rozwoju ONZ.