Zrozumienie roli, wyzwań i potrzeb szkół przyszpitalnych jest niezbędne, by stworzyć skuteczne mechanizmy wsparcia dla nauczycieli, uczniów i ich rodzin, a także by poprawić współpracę między obydwoma systemami, co wpłynie na jakość edukacji i procesu zdrowienia.
Ten niezbadany wcześniej obszar stał się tematem analiz Fundacji Szkoła z Klasą, która przygotowała pierwszy w Polsce raport „Szkoły przyszpitalne w Polsce”. Rzuca on nowe światło na funkcjonowanie tej istotnej, choć często pomijanej instytucji działającej na styku systemów edukacji i ochrony zdrowia.
Szkoły przyszpitalne wyrównują szanse edukacyjne chorych dzieci
Z badania Fundacji Szkoła z Klasą wynika, że szkoły przyszpitalne pełnią kluczową funkcję w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci, które zostały dotknięte długotrwałą chorobą i są objęte hospitalizacją. Ich zadaniem jest pomoc w adaptacji do nowych warunków wynikających z doświadczenia choroby, wspomaganie dziecka w procesie leczenia, a po zakończeniu hospitalizacji – wsparcie w powrocie do funkcjonowania w domu i szkole macierzystej.
- Cieszymy się, że jako Young Health Programme współtworzymy projekt Krople Uważności, w ramach którego po raz pierwszy zbadano niezwykle ważny obszar funkcjonowania szkół przyszpitalnych. Placówki te stanowią pomost pomiędzy zdrowiem a edukacją, umożliwiając młodym ludziom dotkniętym chorobą kontynuowanie nauki pomimo trudnej sytuacji zdrowotnej. Wierzymy, że systemowe wsparcie tego sektora jest konieczne, dlatego publikując raport „Szkoły przyszpitalne w Polsce”, rozpoczynamy publiczną dyskusję na temat ich roli i przyszłości – powiedziała Alina Pszczółkowska, wiceprezes AstraZeneca Pharma Poland.
Zajęcia edukacyjne w szpitalu, proponowane młodym pacjentom zgodnie z określonym planem dnia, dają im także namiastkę normalnej codzienności i ważną odskocznię od życia szpitalnego i trudnych myśli związanych z chorobą. Funkcja ta jest ważna dla pacjentów wszystkich oddziałów pediatrycznych, niezależnie od obszaru terapeutycznego, a w niektórych miejscach, takich jak np. oddziały psychiatryczne, stanowi wręcz element terapii.