Zgodnie z definicją zawartą w nowym Prawie wodnym (które weszło w życie 1 stycznia 2018 r.), do obszarów szczególnego zagrożenia powodzią zalicza się przede wszystkim obszary, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest średnie i wynosi 1 proc. oraz obszary, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest wysokie i wynosi 10 proc. Tereny te przedstawia się na mapach zagrożenia powodziowego oraz na mapach ryzyka powodziowego. Dla obszarów tych opracowuje się również plany zarządzania ryzykiem powodziowym.
Obowiązkowe ujawnienie w dokumentacji Od 1 stycznia 2018 r. obszary szczególnego zagrożenia powodzią podlegają obligatoryjnemu ujawnieniu w dokumentach planistycznych i decyzjach lokalizacyjnych. Wcześniej nie było to obowiązkowe: informacje takie mogły być zamieszczane w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, planie zagospodarowania przestrzennego województwa, miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzjach o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzjach o warunkach zabudowy.
Obowiązek ujawniania obszarów szczególnego zagrożenia powodzią obejmuje także, poza wskazanymi wyżej dokumentami, uwzględnianie tych obszarów w ramowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego oraz w gminnym programie rewitalizacji. Ponadto, poziom zagrożenia powodziowego wynikający z wyznaczenia obszarów szczególnego zagrożenia powodzią uwzględniać należy w decyzjach o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzjach o warunkach zabudowy, dotyczących nieruchomości w całości lub w części położonych na tych obszarach.
Wymóg uzgodnienia projektów
Co więcej, projekty niektórych dokumentów planistycznych wymagają obecnie każdorazowo uzgodnienia z organem Wód Polskich w zakresie dotyczącym zabudowy i zagospodarowania terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Obowiązek ten dotyczy strategii rozwoju województwa, planu zagospodarowania przestrzennego województwa, ramowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, gminnego programu rewitalizacji, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
Dokonując uzgodnienia organy Wód Polskich uwzględniają szereg kryteriów. Po pierwsze ocenie podlega prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi. Ponadto konieczne jest uwzględnienie poziomu zagrożenia powodziowego, a także proponowanej w uzgadnianym dokumencie zabudowy i zagospodarowania terenu położonego na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią. Wreszcie, dokonanie uzgodnienia wymaga oceny aktualnego zagospodarowania i dotychczasowego przeznaczenia terenu. Uzgodnienie dokonywane jest w formie decyzji administracyjnej, w której wskazywane są wymagania lub warunki dla planowanej zabudowy czy też planowanego zagospodarowania terenów położonych na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią.