Czytelnik nie określił, o jaką drogę mu chodzi. Inaczej przedstawia się sytuacja, gdy chodzi o drogę publiczną, inaczej gdy mamy do czynienia z drogą wewnętrzną. Ważne jest również, czy chodzi o samą drogę czy o przylegający do niej chodnik.
Drogi gminne należą do dróg publicznych. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi.
Natomiast drogi wewnętrzne nie należą do dróg publicznych (na podstawie [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175016]ustawy o drogach publicznych[/link] i [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link]). Utrzymanie, remont, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi to obowiązki zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga. Gdy nie ma zarządcy, obowiązki te przechodzą na właściciela terenu.
Właściciel nieruchomości musi też dbać o utrzymanie chodnika (za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości). Właściciel musi więc zapewniać: uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.
Natomiast zbieraniem i pozbywaniem się błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości zajmuje się już gmina (zgodnie z ustawą [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180129]o utrzymaniu czystości i porządku w gminach[/link]). Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej "regulaminem"; regulamin jest aktem prawa miejscowego.