Byliście ostatnio głosować w wyborach samorządowych? Mam nadzieję, że tak. Media w całym kraju donosiły o zamieszaniu i kolejkach do lokali wyborczych. Niektórzy musieli stać ponad godzinę, by oddać głos. Może wam też się to zdarzyło?
Czytaj także: Więcej książek dla niewidomych - zmiany w ustawie o prawie autorskim
A teraz wyobraźcie sobie, że nie czekacie godzinę, tylko trzy. Niestety, tyle czasu zajęło to niektórym osobom niewidomym i słabowidzącym, które chciały zagłosować. Wszystko dlatego, że znacząco utrudniono im możliwość głosowania. Zazwyczaj osoby niewidome korzystają ze specjalnych nakładek, które mają im pomóc zagłosować w sposób tajny, bez konieczności przekazywania komuś informacji, przy którym nazwisku postawić krzyżyk. Dotąd taka nakładka czekała, na wszelki wypadek, w każdym lokalu wyborczym. Tym razem dopiero po przybyciu niewidomego wyborcy lub wyborczyni do lokalu nakładka była zamawiana i przywożona z urzędu gminy. Efekt? Czasem wielogodzinne oczekiwanie.
Zaniedbane potrzeby
To tylko jeden z przykładów zaniedbywania przez państwo potrzeb niewidomych i słabowidzących. Tym bardziej rażący, że to niemała grupa – według GUS jest ich w Polsce ok. 1,8 mln, ale wiemy, że są to statystyki niepełne. Brak pełnej wiedzy o liczbie obywatelek i obywateli z niepełnosprawnością wzroku jest zresztą kolejnym dowodem, że Polska nie traktuje tego problemu z należytą starannością. Warto o tym mówić szczególnie dziś – w Międzynarodowy Dzień Niewidomych.
Lista problemów jest długa i dotyczy nie tylko udziału w głosowaniu, ale również innych fundamentalnych praw obywatelskich, na przykład kwestii dostępu do wymiaru sprawiedliwości. Sądy i inne instytucje nie mają obowiązku komunikowania się z osobami niewidomymi w formie dla nich dostępnej, np. przy użyciu alfabetu Braille'a lub w formie elektronicznej. Oznacza to, że ludzie ci nie są w stanie sami zapoznać się z dokumentacją sprawy, w której są stroną, ani też z treścią wyroku, który ich dotyczy. Podobnie jest ze stronami internetowymi instytucji publicznych. Tylko połowa jest dostępna dla osób niewidomych. Gdy chcą załatwić coś w urzędzie skarbowym, nie obejdą się często bez pomocy osoby trzeciej.