Dlaczego nie pamiętamy pierwszych lat życia? Najnowsze wyniki badań

Większość z nas nie jest w stanie sięgnąć pamięcią dalej niż do okresu, gdy mieliśmy kilka lat. Tę tajemnicę ludzkiego umysłu od dawna próbują rozwikłać naukowcy. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Yale potwierdziły, że jako dzieci tworzymy wspomnienia. Dlaczego ich później nie pamiętamy?

Publikacja: 26.03.2025 07:07

Dlaczego nie pamiętamy wydarzeń z wczesnego dzieciństwa? Co się dzieje ze wspomnieniami z najmłodszy

Dlaczego nie pamiętamy wydarzeń z wczesnego dzieciństwa? Co się dzieje ze wspomnieniami z najmłodszych lat?

Foto: Adobe Stock

Z najnowszego badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Yale wynika, że niemowlęta są zdolne do kodowania wspomnień, choć jako dorośli nie mają do nich dostępu. Naukowcy mają przypuszczenia, dlaczego tak się dzieje.

Dlaczego nie pamiętamy wczesnego dzieciństwa? Naukowcy są bliżej odpowiedzi

Wydarzenia z pierwszych lat naszego życia znamy tylko z opowieści bliskich. Niezależnie od tego, jak bardzo byśmy się starali, nie jesteśmy w stanie przypomnieć sobie wczesnego dzieciństwa. Wcześniejsze badania naukowe sugerowały, że przyczyną jest fakt, iż część mózgu odpowiedzialna za zapisywanie wspomnień nadal się wtedy rozwija i nie jest w stanie kodować ich w sposób trwały.

Jednak naukowcy z Uniwersytetu Yale doszli do wniosku, że nie chodzi o to, iż nie mamy wspomnień z tego okresu. Według nich niemowlęta są w stanie je tworzyć, lecz nie mogą ich później odzyskać. Najnowsze wyniki badań opublikowano w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Science".

Czytaj więcej

Kiedy powstał ludzki język? Naukowcy dokonali przełomowego odkrycia

Jak przeprowadzono badania?

Aby zgłębić tę tajemnicę, zespół naukowców przebadał 26 niemowląt i dzieci w wieku od 4 miesięcy do dwóch lat. Podzielono je na dwie grupy. W pierwszej znalazły się niemowlęta do 12. miesiąca życia, a w drugiej – dzieci między 13. a 24. miesiącem.

Do badania użyto funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). W czasie eksperymentu dzieciom pokazywano serię obrazów, każdy przez 2 sekundy. Rezonans rejestrował aktywność w ośrodku mózgu zwanym hipokampem, który jest odpowiedzialny za pamięć.

– Hipokamp to głęboka struktura mózgu, która nie jest widoczna dla standardowych metod, więc musieliśmy opracować nowe podejście do przeprowadzania eksperymentów pamięciowych z dziećmi wewnątrz maszyny do rezonansu magnetycznego – powiedział dr Nick Turk-Browne, główny autor badania i profesor na wydziale psychologii Uniwersytetu Yale. –Tego rodzaju badania były wcześniej prowadzone głównie podczas snu niemowląt, ponieważ dużo się poruszają, nie mogą wykonywać poleceń i mają krótki czas koncentracji – dodaje.

Chwilę później pokazano dzieciom dwa obrazy obok siebie – jeden, który widziały wcześniej, i drugi – nowy. Naukowcy śledzili ruchy gałek ocznych, by dowiedzieć się, na którym obrazie dzieci koncentrują się dłużej. Jeśli niemowlę patrzyło dłużej na znajomy obraz, sugerowało to, że go rozpoznało, co uznano za przywołanie go w pamięci.

Czytaj więcej

Przełomowe odkrycie w najodleglejszej znanej galaktyce. Nie tego spodziewali się naukowcy

Co wykazały badania?

Naukowcy przeanalizowali skany rezonansu dzieci, które dłużej patrzyły na znajomy obraz, porównując je z tymi, które nie miały preferencji. Badania wykazały, że hipokamp był bardziej aktywny u starszych dzieci podczas kodowania wspomnień.

Poza tym tylko dzieci powyżej 12. miesiąca życia wykazywały aktywność w korze oczodołowo-czołowej, która odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu decyzji związanych z pamięcią i rozpoznawaniem.

Choć nadal nie jest jasne, dlaczego kodowanie pamięci jest silniejsze u dzieci powyżej roku, prawdopodobnie jest to wynik intensywnych zmian zachodzących w ich umyśle.

– Mózg niemowlęcia przechodzi w tym czasie wiele zmian percepcyjnych, językowych, motorycznych, biologicznych i innych, włączając w to szybki rozwój hipokampu – powiedział dr Nick Turk-Browne.

Jego zespół nadal prowadzi prace, które mają dać odpowiedź na pytanie, dlaczego mózg nie jest w stanie odzyskać wczesnych wspomnień z życia. Dotychczasowe obserwacje procesów zachodzących w umysłach niemowląt sugerują jednak, że hipokamp nie otrzymuje dokładnych „kodów dostępu”, by znaleźć wspomnienie w takiej postaci, w jakiej było przechowywane, w oparciu o doświadczenia, które dziecko miało w tym czasie.

Z najnowszego badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Yale wynika, że niemowlęta są zdolne do kodowania wspomnień, choć jako dorośli nie mają do nich dostępu. Naukowcy mają przypuszczenia, dlaczego tak się dzieje.

Dlaczego nie pamiętamy wczesnego dzieciństwa? Naukowcy są bliżej odpowiedzi

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Nauka
Częściowe zaćmienie Słońca już 29 marca. O której godzinie zacząć obserwację?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Nauka
Rekiny wydają dźwięki. Naukowcy nagrali je po raz pierwszy w historii
Nauka
Przysparzamy problemów ptakom w miastach. Trudno gnieździć się w betonowej dżungli
Nauka
Ile zarabiają drzewa? Duże pieniądze. Oto, jaka wypłata należy się twojej sośnie
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Nauka
Francuski naukowiec cofnięty z USA, bo w jego telefonie znaleziono krytykę Trumpa i Muska
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście