Zaskakujące wnioski pochodzą z analizy porównawczej dwóch badań. Przeprowadzili ją naukowcy z Ontario Institute of Studies in Education (OISE) na Uniwersytecie Toronto we współpracy z ośrodkami badawczymi w USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Chinach.
W pierwszym eksperymencie, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie „Science of Developmental” brały udział niemowlęta w wieku od 3 do 10 miesięcy. Oglądały sekwencje filmów przedstawiających kobiety w podeszłym wieku o neutralnym wyrazie twarzy. Każdy obraz poprzedzał klip muzyczny. Stworzono cztery kombinacje eksperymentu: radosnej lub smutnej muzyki poprzedzającej twarze kobiet własnej lub innej rasy. Badanie wykazało, że niemowlęta w wieku od 6 do 9 miesięcy patrzyły dłużej na wizerunki osób tej samej rasy, gdy kojarzyły się z pogodną muzyką. I odwrotnie: poświęcały więcej czasu obrazom kobiet odmiennej rasy, gdy zestawione były ze smutną melodią.