Rejs do krainy lodu

Wyprawa „Sekstant Expedition Lodowe Krainy 2014”, to projekt żeglarski, którego założeniem jest eksploracja trasy Islandia – Grenlandia – Jan Mayen – Spitzbergen. Patronat nad przedsięwzięciem sprawuje „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 29.07.2014 18:16

W arktycznych wodach świetnie sprawdził się stalowy jacht „Barlovento II”/Ewa Banaszek

W arktycznych wodach świetnie sprawdził się stalowy jacht „Barlovento II”/Ewa Banaszek

Foto: materiały prasowe

To kontynuacja zeszłorocznej wyprawy „Rosyjska Arktyka 2013", w czasie której pobito polski rekord żeglugi jachtem na północ. Do rekordu światowego zabrakło jedynie 8 mil, dlatego jednym z celów tegorocznej przedsięwzięcia jest próba jego pobicia. Wszystko zależy jednak od kapryśnej i zmiennej sytuacji lodowej okolic podbiegunowych.

Wyprawa odbywa się na sprawdzonym w lodach Arktyki stalowym jachcie typu rigel „Barlovento II". Ze względu na długość trasy, rejs podzielono na dwu i trzytygodniowe etapy, które na zmianę prowadzi czterech kapitanów. Uczestnicy wyprawy to nie tylko twardzi i doświadczeni żeglarze. W projekcie udział biorą studenci, prawnicy, wykładowcy akademiccy, lekarze i przedsiębiorcy. O ich wyborze decydowała chęć przeżycia przygody, pasja podróżowania i odporność na surowe warunki. W ośmiu etapach wyprawy weźmie łącznie udział ponad 60 uczestników.

Lodowe Krainy to jednak nie tylko żegluga w surowych rejonach arktycznych. Uczestnicy mają możliwość pływania kajakami pomiędzy krami lodowymi, wspinaczki na góry lodowe, spotkań z rdzenną ludnością w inuickich wioskach. Dla etapów startujących i kończących rejs w Islandii zaplanowano także kilkudniowe etapy offroadowe.

Szczytowy etap wyprawy skupi się na archipelagu Svalbard. Nie ograniczy się jednak do samego Spitzbergenu. Żeglarze eksplorować będą cały archipelag, a zwłaszcza Ziemię Północno-Wschodnią i wschodnią część wysp w ponad 80 proc. pokrytą lodem.

- Chcemy popłynąć tam, gdzie zwykle nie pojawiają się polskie jachty, nad oklepane szlagiery turystyczne przekładając unikalne miejsca takie jak Austefonna, gdzie z pionowego czoła lodowca ciągnącego się ponad 20 mil spływają majestatyczne wodospady – mówi kapitan Sodkiewicz, główny organizator i pomysłodawca wyprawy.

Kapitan Sodkiewicz poprowadzi też dwa etapy (IV i V) rejsu. Jachtem dowodzą również kpt. Dariusz Zuber, prowadzący zakończone już etapy I i II, których głównym celem było przeprowadzenie jachtu z Polski do Islandii, kpt. Tomasz Kulawik odpowiedzialny za trwający właśnie trzeci, grenlandzki, oraz VI etap wyprawy, a także kpt. Tomasz Adamczyk, pod którego dowództwem jacht wróci do Polski.

Wyprawa nie jest projektem komercyjnym, jej koszty pokryte zostały z wpłat uczestników. Uroczysty start wyprawy odbył się czternastego czerwca w Gdyni. Do Polski żeglarze wrócą późną jesienią.

Trasa wyprawy:

Etap 1: Gdynia – Kopenhaga – Bergen

Etap 2: Bergen – Szetlandy – Wyspy Owcze – Reykjavik (Islandia)

Etap 3: Reykjavik – wschodnia Grenlandia – Akureyri (Islandia)

Etap 4: Akureyri – Jan Mayen – wschodnia Grenlandia – Greenlands National Park – Longyearbyen (Spitsbergen)

Etap 5: Longyearbyen – Ziemia Północno- Wschodnia– granica wiecznego lodu – Longyearbyen

Etap 6: Longyearbyen – Hornsund (polska stacja polarna) – Bjørnøya (Wyspa Niedźwiedzia) – Lofoty – Bodø

Etap 7: Bodø – Lofoty – Svartisen – Fiordy Norwegii – Bergen

Etap 8: Bergen – fiordy Norwegii – Kopenhaga – Bornholm – Gdynia

Strona wyprawy: www.lodowe-krainy.pl

To kontynuacja zeszłorocznej wyprawy „Rosyjska Arktyka 2013", w czasie której pobito polski rekord żeglugi jachtem na północ. Do rekordu światowego zabrakło jedynie 8 mil, dlatego jednym z celów tegorocznej przedsięwzięcia jest próba jego pobicia. Wszystko zależy jednak od kapryśnej i zmiennej sytuacji lodowej okolic podbiegunowych.

Wyprawa odbywa się na sprawdzonym w lodach Arktyki stalowym jachcie typu rigel „Barlovento II". Ze względu na długość trasy, rejs podzielono na dwu i trzytygodniowe etapy, które na zmianę prowadzi czterech kapitanów. Uczestnicy wyprawy to nie tylko twardzi i doświadczeni żeglarze. W projekcie udział biorą studenci, prawnicy, wykładowcy akademiccy, lekarze i przedsiębiorcy. O ich wyborze decydowała chęć przeżycia przygody, pasja podróżowania i odporność na surowe warunki. W ośmiu etapach wyprawy weźmie łącznie udział ponad 60 uczestników.

Nauka
Północny biegun magnetyczny zmierza w kierunku Rosji. Wpływa na nawigację
Nauka
Przełomowe ustalenia badaczy. Odkryto życie w najbardziej „niegościnnym” miejscu na Ziemi
Nauka
Wyjątkowa pełnia już dziś. O której na niebie pojawi się Księżyc Bobrów?
Nauka
Skąd wzięły się dziwne kratery na Syberii? Badacze mają nową hipotezę
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nauka
Kiedy wybuchnie superwulkan Yellowstone? Najnowsze obliczenia amerykańskich badaczy