Seong-Jin Cho: Koreańska torpeda

Zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z 2015 roku po pięciu latach od sukcesu zagrał w Warszawie, Jego ówczesny rywal, Amerykanin Eric Lu nie jest w stanie przyjechać do Polski.

Publikacja: 02.10.2020 17:21

Seong-Jin Cho od czasu konkursu ma w Polsce licznych fanów, a tamten triumf bardzo mu pomógł w karierze. Obie wydane u nas płyty z zapisem konkursowych występów świetnie się sprzedawały co dało Koreańczykowi kontrakt z Deutsche Grammophon. A po zwycięstwie rozpoczął długą trasę koncertową po świecie, która zaowocowała kolejnymi propozycjami występów.

26-letni obecni Seong-Jin Cho przestał więc być artystycznym debiutantem. Teraz wrócił do Warszawy, by 1 października zainaugurować cykl „Przed wielkimi konkursem” zorganizowany zamiast przełożonego z powodu pandemii na rok 2021 kolejnego Konkursu Chopinowskiego. Słuchając jednak obecnego występu w Filharmonii Narodowej zastanawiałem się, czy teraz Seong-Jin Cho byłby w stanie zwyciężyć.

Z chopinowskiego repertuaru zagrał dwa scherza: h-moll i b-moll. Oba potraktował tak samo, pędząc przez nie niemal z prędkością światła. Czasami tylko lekko zwalniał, choćby wówczas gdy w Scherzo h-moll Chopin wplótł motyw z kolędy „Lulajże Jezuniu”. I okazywało się, że Koreańczyk potrafi być również lirykiem. Tym niemniej w takiej interpretacji ginie mnóstwo detali, które należy odnaleźć w nutach.

Po wysłuchaniu całego recitalu trzeba uznać, że Seong-Jin Cho to pianista, któremu żaden utwór nie sprawia trudności technicznych. Gra pięknym dźwiękiem, umie bawić się barwą, a w różnorodnych pasażach każda nuta jest jednakowo słyszalna. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że lubi gnać niczym kolejowa torpeda, która z rzadka dostrzega jakiekolwiek przystanki. Nieustanny pęd utrudnia zaś dotarcie do istoty utworu, do zrozumienia jego formy. Tak było w przypadku „Humoreski” Schumanna.

Przy takim podejściu po trzech utworach trzeba było stroić fortepian. To, co wydarzyło się potem, okazało się natomiast znacznie lepszej jakości. Zwłaszcza młodzieńcza Sonata fortepianowa Albana Berga z 1909 r. była przykładem ładnego muzykowania, wrażliwości i subtelności.

Ciekawie wypadło też jej połączenie – bez żadnej przerwy – z wielkim, romantycznym utworem, jakim jest Sonata h-moll Liszta. Początek przykuwał uwagę, potem Seong-Jin Cho płynnie przechodził do skrajnych zmian nastrojów, czasami tylko nadmiernie atakując słuchaczy kaskadą dźwięków. Momentem wytchnienia po zbyt częstym forte stał się subtelny, liryczny bis – „Consolation” Liszta.

Publiczność przyjęła – jak zwykle– Seong-Jin Cho entuzjastycznie, bo to jednak świetny pianista. Warto czekać, że jako artysta może z czasem dojrzeje.

W sobotę nie zagra natomiast inny laureat Konkursu Chopinowskiego z 2015 roku, Amerykanin Eric Lu. Pandemia uniemożliwiła jego przyjazd do Polski.

 

Kultura
Rekordowe dzieła sztuki na aukcjach w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Kultura
Sztuka 2024. Czas zmian wystaw i zmian personalnych w muzeach i galeriach
Kultura
Będzie 100 mln zł dla Muzeum Powstania Warszawskiego
Kultura
Gonggi lub hacele. Na czym polega gra w kości z 2. sezonu „Squid Game”?
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Kultura
Jak być nowoczesnym, czyli sztuka, architektura i design XX/XXI wieku
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay