Jak być nowoczesnym, czyli sztuka, architektura i design XX/XXI wieku

Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie to projekt gigantyczny i odważny, bo porywa się na całościową ocenę współczesności po 1989 roku, choć to wciąż trwający proces.

Publikacja: 02.01.2025 13:19

Wilhelm Sasnal "Bez tytułu", 1999; Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING

Wilhelm Sasnal "Bez tytułu", 1999; Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING

Foto: Materiały prasowe/MNK

Ekspozycja zatytułowania „Transformacje., Nowoczesność w III RP” liczy 350 obiektów. Są wśród nich dzieła malarzy, rzeźby, dokumentacje ikonicznej architektury i przedmioty codziennego użytku. Można na niej zobaczyć m.in. prace Wilhelma Sasnala, Piotra Uklańskiego, Mirosława Bałki, Pawła Althamera, a obok nich np. futurystyczny projekt architektoniczny praowni Kuryłowicz &Associates - polskiej Stacji Antarktycznej. Design reprezentują meble, szkło i ceramika, moda, akcesoria sportowa z deskorolką projektu Oscara Zięty, czyi znaki graficzne, m.in.logo BLIKA i logotyp Teraz Polska. Część zebranych materiałów w przyszłości posłuży do tworzenia wystaw stałych powstającego nowego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie w dawnym hotelu Cracovia, poświęconego polskiej architekturze i designowi XX i XXI wieku.

Przełom polityczny i artystyczny

Zgodnie z tytułem początek wystawy akcentuje ikoniczne znaki przełomu po upadku komunizmu, wiążące artystyczne zmiany z politycznym. Ekspozycje otwierają więc fotografie demonstracji krakowskich studentów w 1988/89 oraz legendarny już plakat Tomasza Sarneckiego z szeryfem, zachęcającym do poparcia Solidarności w pierwszych częściowo wolnych wyborach 4 czerwca 1989 roku, który stał się najbardziej rozpoznawalnym znakiem dokonującej transformacji.

Prof. Andrzej Szczerski, dyrektor MNK, pomysłodawca wystawy podkreśla, że jest ona pierwszą w Polsce próbą spojrzenia syntetycznego na architekturę, design i sztukę po roku 1989 roku.

Chęć bycia nowoczesnym jest myślą, która od początku XX wieku jest nadal aktualna. 

Pokaz dzieli się na trzy główne części: postmodernizm, modernizm i wielogłos, co jest pewnym zaskoczeniem, bo opisując przemiany artystyczne po transformacji niejednokrotnie używamy także wielu innych pojęć. Ostatnio na popularności zyskuje bardzo pojemne określenie „Nowe pokolenie po 1989”, obejmujące artystów różnych nurtów i generacji. Tymczasem na krakowskiej wystawie nie pojawia się wcale.

Z trzech głównych wywoławczych haseł ekspozycji w MNK najbardziej powszechnym i bezspornym jest postmodernizm dla określenia zjawisk lat 90. Ostatnia dekada kończąca wiek XX jest już na tyle oddalona w czasie, że pozwala na spojrzenie z dystansu.

Kolorowy postmodernizm i racjonalny neomodernizm

Postmodernizm łamał konwencje i wyróżniał się niepohamowaną różnorodnością form i inspiracji, co było manifestacją kontestacji i twórczej wolności, ale jednocześnie prowadziło do eklektycznej stylistyki, w której wszystko funkcjonowało na równych prawach. Od tradycji do nowych eksperymentów, co przystawało do kończącego się XX wieku, jak i zapowiadało początek XXI.

W kontrze do szarości PRL-u postmodernizm był niesłychanie kolorowy, o czym przypomina m.in .architektoniczny projekt Marka Budzyńskiego nowej Biblioteki Uniwersyteckiej (BUW-u) w Warszawie, na zewnątrz grający barwnymi kontrastem nowej zielonej elewacji i różowego rusztu historycznej magazynowej konstrukcji biblioteki, zamienionej w rzeźbę.

Postmodernistyczna rzeźba "Królowa Midas szuka Bugsa" Marka Kijewskiego i Małgorzaty Malinowskiej „K

Postmodernistyczna rzeźba "Królowa Midas szuka Bugsa" Marka Kijewskiego i Małgorzaty Malinowskiej „Kocur”, 1995; depozyt, Fundacja GESSEL dla Muzeum Narodowego w Warszawie

Postmodernistyczna rzeźba "Królowa Midas szuka Bugsa" Marka Kijewskiego i Małgorzaty Malinowskiej „Kocur”, 1995, depozyt, Fundacja GESSEL dla Muzeum Narodowego w Warszawie

Foto: Materiały prasowe/MNK

Postmodernizm korespondował z ideą „końca historii” Francisa Fukuyamy i teoretycznie mógł być zapowiedzią końca nowoczesności. Ale wkrótce się okazało, że nie nastąpił ani koniec historii ani nowoczesności.

Dekadę później – na początku XXI wieku - scenę artystyczną zdominował neomodernizm, charakteryzujący się funkcjonalizmem i racjonalizmem, wpisujący w międzynarodowe nurty modernizacyjne, związane z nowoczesnymi technologiami i materiałami.

W sztuce znów ożyły inspiracje awangardą i geometryczną abstrakcji czego emblematycznym znakiem na wstawiejest potężny, a zarazem minimalistycznie oszczędny „dywan” Joanny Rajkowskiej „Masterplan” z cyklu „Światło loży”. Obiekt optycznie przypominający rozedrganą czarno-białą szachownicę.

Najwyraziściej neomodernizm dał o sobie znać w polskiej architekturze. Mamy więc tu przekrojowy przegląd wybitnych polskich architektów, takich jak Tomasz Konior, projektant m.in. siedziby Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach z salą koncertowa na 1800 miejsc o znakomitych akustyce I arakcyjnie wizualnie, bo przypominającą instrument smyczkowy. Skojarzenie to jest w pełni uzasadnione. Sam architekt przyznaje, że inspiracją były dla niego skrzypce Stradivariusa z ich finezją kształtów, połyskiem i złocistym kolorem drewna

Albo Przemo Łukasik (Medusa Group), laureat prestiżowej Nagrody Honorowej SARP 2024 za całokształt twórczości. Krakowska wystawa przypomina zaprojektowany przez niego pierwszy w Polsce loft - Bolko Loft MH1 w Bytomiu(dom własny architekta w przebudowanej byłej kopalnianej lampiarni)), zaliczany do dwudziestu ikon polskiej architektury po 1989 roku.

Czy Robert Konieczny (KWK Promes), przywołany w MNK jako twórca m.in. Domu Aatrialnego w Opolu o geometrycznym funkcjonalnym planie, który zdobył tytuł House of th Year 2006, przyznany przez portal World Architecture News.

4xNowoczesność

Nowa wystawa „Transformacje. Nowoczesność w III RP” Muzeum Narodowego w Krakowie jest ostatnią ekspozycją z cyklu „4 x Nowoczesność”. Kontynuacją wystaw: „Polskie style narodowe 1890–1918” (2021), „Nowy początek. Modernizm w II RP” (2022) i „Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL” (2023). Czynna do 18 maja. 

Wielogłos nowoczesności

Obecna scena artystyczna została zatytułowana „Wielogłos”, bo podejmuje wiele tematów, m.in. podkreśla indywidualizm i strefę własnej wolności, często skupia uwagę na relacjiczłowieka z naturą, ale też odwołuje do solidarności społecznej, zwłaszcza w protestach przeciw rosyjskiej agresji i wojnie w Ukrainie.

Jedenz najbardziej poruszających głosów w tej części należy do Marcina Maciejowskiego. Artysta namalował wielkoformatowy obraz „Bucza” w odpowiedzi na masakrę mieszkańców ukraińskiej Buczy pod Kijowem w 2022 roku. Mimo że jak wspomina, pierwsza jego myślą było, że tego wojennego koszmaru nie da się namalować, ostatecznie znalazł sposób, by zamanifestować swój protest i upomnieć o bezbronnych cywilów, ofiary wojny. Na tle czarnego prostokąta Maciejowski umieścił replikę fragmentu „Guerniki” Pabla Picassa, nadając uniwersalny metaforyczny wymiar swej wypowiedzi, przez porównanie współczesnego dramatu do podobnego z czasów wojny domowej w Hiszpanii

Konrad Smoleński Audioinstalacja "The End of Radio" /194 mikrofony, 210 statywów, 20 wzmacniaczy słu

Konrad Smoleński Audioinstalacja "The End of Radio" /194 mikrofony, 210 statywów, 20 wzmacniaczy słuchawkowych, 5 odtwarzaczy DVD/, 2012, Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku © Galeria Arsenał w Białymstoku

Konrad Smoleński Audioinstalacja "The End of Radio" /194 mikrofony, 210 statywów, 20 wzmacniaczy słuchawkowych, 5 odtwarzaczy DVD/, 2012; Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku © Galeria Arsenał w Białymstoku

Foto: Materiały prasowe/MNK

Obecny pokaz „Transformacje. Nowoczesność w III RP” jest ostatnią, czwartą wystawą w ramach serii „4 x Nowoczesność”. Wcześniej w MNK odbyły się wystawy: „Polskie style narodowe 1890–1918” (2021), „Nowy początek. Modernizm w II RP” (2022) i „Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL” (2023).

Prof. Andrzej Szczerski, autor całego cyklu, wyjaśnia, że najnowszą wystawę, jak i poprzednie, zbudował wokół nowoczesności, bo to jedno z nielicznych pojęć, które nas łączy. Nie globalizacja, czy europeizacja, ale chęć bycia nowoczesnym jest tą myślą, która przyświeca nam od początku XX wieku i nadal jest aktualna.

Ekspozycja zatytułowania „Transformacje., Nowoczesność w III RP” liczy 350 obiektów. Są wśród nich dzieła malarzy, rzeźby, dokumentacje ikonicznej architektury i przedmioty codziennego użytku. Można na niej zobaczyć m.in. prace Wilhelma Sasnala, Piotra Uklańskiego, Mirosława Bałki, Pawła Althamera, a obok nich np. futurystyczny projekt architektoniczny praowni Kuryłowicz &Associates - polskiej Stacji Antarktycznej. Design reprezentują meble, szkło i ceramika, moda, akcesoria sportowa z deskorolką projektu Oscara Zięty, czyi znaki graficzne, m.in.logo BLIKA i logotyp Teraz Polska. Część zebranych materiałów w przyszłości posłuży do tworzenia wystaw stałych powstającego nowego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie w dawnym hotelu Cracovia, poświęconego polskiej architekturze i designowi XX i XXI wieku.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Rekordowe dzieła sztuki na aukcjach w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Kultura
Sztuka 2024. Czas zmian wystaw i zmian personalnych w muzeach i galeriach
Kultura
Będzie 100 mln zł dla Muzeum Powstania Warszawskiego
Kultura
Gonggi lub hacele. Na czym polega gra w kości z 2. sezonu „Squid Game”?
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Kultura
Najbardziej ustosunkowany polityk odchodzi: Andrzej Wyrobiec złożył rezygnację
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay