Podcast „Rzecz o książkach”: „Maestro. Piękna gra Rogera Federera", biografia tenisowego asa w dużej intymności

„Maestro" Christophera Clarey'a, to pierwsza kompletna biografia tenisisty po zakończeniu kariery. Autorem jest komentator tenisa, prywatnie kolega Mirosława Żukowskiego, wieloletniego szefa Sportu w „Rzeczpospolitej”, który komentuje premierę.

Publikacja: 07.03.2025 19:00

Największym walorem książki jest to, że autor miał ekskluzywny dostęp do głównego bohatera i przeprowadził z nim wiele indywidualnych rozmów, rozmawiając także z rywalami Federera, wśród których są Rafael Nadal, Novak Djoković czy Andy Roddick.

Federer i Clarey

- Chris Clarey jest jednym z najlepszych dziennikarzy tenisowych na świecie od wielu lat - mówi Mirosław Żukowski, specjalista od spraw tenisa, jego praktyk, który był świadkiem wielu najważniejszych meczy, bywalec najważniejszych kortów Europy m.in. Wimbledonu i Roland Garros. - Clarey zaczął budować swoją pozycję, kiedy był jeszcze dziennikarzem „International Tribune”. Potem przeszedł do „New York Timesa”. Sprawozdawał chyba ze 100 turniejów wielkoszlemowych. Rozmawiałem z nim wielokrotnie przy okazji Wimbledonu, dużo wie o Polsce - to tak dla Państwa ciekawości. Pozycja osobista spowodowała, że miał dostęp do najlepszych tenisistów świata. Pisał zawsze w sposób niezwykle interesujący, co spowodowało, że Roger Federer dopuścił go do pewnej prywatności. A ja nawet bym powiedział: do pewnej intymności.

Autor nie ukrywa, że bywał na pokładzie prywatnych dżetów, które transportowały Federera po całym świecie. Spotykał się z nim w hotelach, w lobby, w kawiarniach, restauracjach. Miał przyjemność odbywać podróże samochodem w okolicznościach najważniejszych rozgrywek. Od takiej podróży zaczyna książkę w Argentynie, gdzie Federer dawał „pokazówkę” za milion dolarów za mecz.

Federer, Clarey i niezależność

- Zapytałem Christophera, czy te podróże prywatne do świata, do którego gwiazdorzy tenisa niechętnie dopuszczają dziennikarzy, drogo kosztowały. Czy przez to biografia nie stała się bardziej „autoryzowana”. Czy były jakieś naciski ze strony Federera? Przede wszystkim zaś ze strony wszechpotężnego agenta Federera, czyli Tony'ego Godsica?

Mirosław Żukowski nie ma wątpliwości do słuszności wyboru bohatera książki.

- Wydawało mi się, że nigdy się nie rozstanę z moim idolem wczesnego dziennikarstwa, czyli z Petem Samprasem, który wydawał mi się sportowce niedościgłym - mówi Mirosław Żukowski. - Sądziłem, że już nigdy nie spotkam nikogo porównywalnego. No i pojawił się Federer. Na początku myślałem, że to nie będzie aż tak wielka fascynacja. Natomiast z młodzieńca krnąbrnego, który nie zawsze zachowywał się fair - wyewoluował w dżentelmena. Przede wszystkim zaś sposób jego gry i jego poruszania się po korcie, to jak odbijał piłki z backhandu i forhandu, nieprawdopodobna estetyka ruchu, swoboda uderzeń - sprawiły, że oglądaliśmy na korcie niesamowity balet. Uważam, że element estetyczny w sporcie jest niezwykle ważny. To jest to, co mnie zachwyca zawsze najbardziej. I wielki talent poparty ogromną pracą.

Książka ukazała się nakładem SQN w tłumaczeniu Mateusza Grzywy.

Podcast powstał we współpracy z internetową księgarnią Nexto, dystrybutorem e-booków, audiobooków i prasy.

Największym walorem książki jest to, że autor miał ekskluzywny dostęp do głównego bohatera i przeprowadził z nim wiele indywidualnych rozmów, rozmawiając także z rywalami Federera, wśród których są Rafael Nadal, Novak Djoković czy Andy Roddick.

Federer i Clarey

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Podcast „Rzecz o książkach”: Rebecca Makkai o słodko-gorzkim dzieciństwie w Ameryce
Kultura
Nowy stary dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Kultura
Sezon kultury 2025 w Polsce i Rumunii
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Kultura
Bestsellery Empiku: Sapkowski i „Wiedźmin" zwyciężają szósty raz, Dawid Podsiadło - siódmy