Telekomunikacja: abonent, czyli kto

Po wyroku Trybunału w Luksemburgu polski ustawodawca zmienia definicję abonenta – pisze Marlena Wach, radca prawny w kancelarii DLA Piper

Aktualizacja: 18.07.2009 07:00 Publikacja: 18.07.2009 01:06

Telekomunikacja: abonent, czyli kto

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Red

W swoim czasie Europejski Trybunał Sprawiedliwości (Trybunał) stwierdził niezgodność definicji abonenta zawartej w ustawie – Prawo telekomunikacyjne (ustawa) z prawem wspólnotowym ([b]wyrok z 22 stycznia 2009 r. w sprawie C-492/07[/b]), tj. dyrektywą 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa).

[srodtytul]Zdaniem Trybunału[/srodtytul]

Zdaniem Trybunału abonenci – tak jak ich rozumie dyrektywa – wskutek nieprawidłowej transpozycji przepisu do polskiego porządku prawnego zostali pozbawieni niektórych uprawnień, np. dotyczących spisu abonentów czy prawa do otrzymywania rachunków. [b]Polski przepis ogranicza bowiem rozumienie abonenta do osób, które zawarły w formie pisemnej umowę z dostawcą usług telekomunikacyjnych.[/b]

Trybunał zauważył, że gdyby ustawodawca wspólnotowy chciał wprowadzić tego rodzaju ograniczenie dotyczące formy zawarcia umowy, to uregulowałby to w art. 2 lit.k dyrektywy. Tak się jednak nie stało.

Ograniczenie użytkownikom korzystania z niektórych uprawnień przysługujących abonentom nie wynika z istotnych powodów technicznych, ale wyłącznie z faktu, że nie dysponują oni umową zawartą na piśmie – podkreślał Trybunał. Jego zdaniem osoby, które zawierają umowę z dostawcą usług w celu nabycia karty przedpłaconej (karty pre-paid), otrzymują określony numer telefonu i które podają swoje dane, czyli rezygnują z anonimowości, z jakiej ewentualnie skorzystałyby przy zakupie tej karty, wyrażają tym samym wolę korzystania ze wszystkich uprawnień przyznanych abonentom.

[srodtytul]Według polskiej ustawy[/srodtytul]

Zgodnie z polską ustawową definicją (art. 2 pkt 1) abonent to podmiot, który jest stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie usług z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Z kolei użytkownik został zdefiniowany jako podmiot korzystający z usługi telekomunikacyjnej lub żądający świadczenia takiej usługi. Wskazuje się ponadto, że abonent to osoba korzystająca z abonamentu, a użytkownik to osoba niekorzystająca z abonamentu, która zawarła z operatorem umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych poprzez włączenie się do sieci telekomunikacyjnej.

[srodtytul]Inna definicja[/srodtytul]

Projekt nowelizacji prawa telekomunikacyjnego z 2 lipca 2009 r. (jest już po uzgodnieniach międzyresortowych w Ministerstwie Infrastruktury i ma być przedmiotem obrad Komitetu Europejskiego Rady Ministrów) zmienia definicję abonenta przez wykreślenie zwrotu „zawartej w formie pisemnej”. Zgodnie bowiem z art. 2 lit. k dyrektywy abonentem jest jakakolwiek osoba prawna lub fizyczna, która jest stroną umowy z podmiotem udostępniającym publicznie usługi łączności elektronicznej o świadczeniu takich usług. Definicja ta nie ustanawia więc wymogu zawarcia umowy w formie pisemnej i jest szersza niż definicja abonenta implementowana w polskim prawie.

W rezultacie projektowanej zmiany definicji abonenta rozszerzeniu ulegnie zakres podmiotów objętych tym pojęciem. W konsekwencji za abonentów będą również uznawani użytkownicy aparatów publicznych, a także użytkownicy końcowi usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomych sieciach telefonicznych (tzw. pre-paid).

W nowelizacji przyjęto podział na abonentów, którzy udostępnili swoje dane dostawcom usług, i tych, którzy ich nie udostępnili. Obecni użytkownicy pre-paid udostępniający swoje dane dostawcom usług mają zostać zrównani w zakresie przysługujących im uprawnień z abonentami w rozumieniu obowiązującego dzisiaj prawa telekomunikacyjnego.

Projekt nowelizacji prawa telekomunikacyjnego przewiduje w związku z tym doprecyzowanie poszczególnych przepisów tej ustawy poprzez wskazanie, jakiej kategorii abonentów dotyczy dany przepis.

Zmiana ta jest konieczna, aby określone przepisy mogły być wykonalne w odniesieniu do poszczególnych kategorii abonentów. Dlatego też, zgodnie z projektem nowelizacji prawa telekomunikacyjnego, możliwość korzystania przez abonentów pre-paid z niektórych uprawnień ma zostać ograniczona do tych z nich, którzy udostępnili dostawcy usług swoje dane. Ma to miejsce np. w sytuacji powiadomienia abonenta o zmianach w regulaminie czy też dostarczenia na żądanie podstawowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych.

Z kolei uprawnienie do nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących i przychodzących na numery o podwyższonej opłacie ma przysługiwać wszystkim abonentom.

Użytkownikiem natomiast pozostanie ten, kto korzysta z usługi telekomunikacyjnej lub żąda świadczenia takiej usługi.

W swoim czasie Europejski Trybunał Sprawiedliwości (Trybunał) stwierdził niezgodność definicji abonenta zawartej w ustawie – Prawo telekomunikacyjne (ustawa) z prawem wspólnotowym ([b]wyrok z 22 stycznia 2009 r. w sprawie C-492/07[/b]), tj. dyrektywą 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa).

[srodtytul]Zdaniem Trybunału[/srodtytul]

Pozostało 92% artykułu
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie