Choć naruszanie terminów dotyczących zgłaszania zastrzeżeń odnośnie zakupionego towaru jest przykładem niezgodnych z prawem praktyk handlowców, to jednak są one nadal spotykane.
O tym, że nie wszyscy znają prawo świadczą chociażby trzy ostatnio wydane decyzje UOKiK, dotyczące spółki Prima Moda, GPM oraz sklepów internetowych decobazaar.pl i e-aligator.pl.
Ograniczanie odpowiedzialności przedsiębiorcy
W ulotce informacyjnej dołączanej do towarów zakupionych w sieci sklepów odzieżowych Prima Moda znalazło się zastrzeżenie, że reklamacji podlegają wyłącznie ukryte wady fabryczne, które powstały z przyczyn techniczno–materiałowych. Natomiast według regulaminu GMP – szczecińskiego dystrybutora paneli grzewczych marki easy Therm, odpowiedzialność sprzedawcy była ograniczona tylko do zakresu wyznaczonego przez producenta.
Urząd zakwestionował praktyki tych przedsiębiorców ponieważ odpowiedzialność sprzedawcy za oferowany towar obejmuje nie tylko ukryte wady fabryczne czy usterki określone przez producenta. Konsument ma prawo złożyć reklamacje zawsze, gdy nabyty towar posiada wady (np. rzecz sprzedana nie nadaje się do tego, do czego jest zwykle używana).
Naruszanie terminów
Sklep internetowy decobazaar.pl zastrzegał, że ewentualne reklamacje należy składać niezwłocznie po otrzymaniu produktu i stwierdzeniu niezgodności. Natomiast szczeciński dystrybutor paneli grzewczych GPM wymagał, aby ewentualną reklamację zgłosić w ciągu 3 dni od stwierdzenia usterek.