Klienci niejednokrotnie mogą spotkać w Internecie oferty sprzedaży rzeczy używanych opisywanych przez sprzedawców jako rzeczy znajdujące się w bardzo dobrym czy wręcz idealnym stanie.
Są one oferowane najczęściej po wyjątkowo atrakcyjnych cenach, dużo niższych niż w sklepach. Nabywanie rzeczy używanych jest więc niejako sposobem kupowania niemal pełnowartościowych towarów po korzystnych cenach. Niestety, czasem zapewnienia sprzedawców o stanie rzeczy rozmijają się z rzeczywistym ich stanem lub z oczekiwaniami nabywców.
[srodtytul]W zależności od tego kto sprzedaje[/srodtytul]
Jakie uprawnienia przysługują kupującemu, gdy stan zakupionego towaru używanego nie zgadza się z entuzjastycznym opisem sprzedawcy? Czy z tego powodu, że chodzi o rzecz używaną, zawsze może domagać się zwrotu pieniędzy?
Sprzedażą towarów używanych zajmują się zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne, w związku z czym uprawnień kupujących należy szukać zarówno w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksie cywilnym[/link] regulującym odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady, jak i w przepisach tzw. ustaw konsumenckich: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A6D8E2E2521265916F3B861509B06287?id=166809]o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176)[/link] i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DE5BE2D4B7895E9A6B4F1391700CB99D?id=80633]o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.)[/link].