W spółce przeprowadzono kontrolę, podczas której stwierdzono nieprawidłowości w oznakowaniu różnego rodzaju produktów. Chodziło o tysiące litrów tłuszczu roślinnego do smażenia, gotowania i pieczenia.
W ocenie inspekcji oznakowanie tych produktów było niezgodne z prawem. Przepisy wymagają bowiem obowiązkowego oznaczenie ilości składnika lub kategorii składników użytych do wytwarzania lub przygotowania danego środka spożywczego, gdy są one podkreślone w etykietowaniu słownie, obrazowo lub graficznie.
Tymczasem, na frontowej stronie zakwestionowanych opakowań zamieszczono informację o treści: „mix olejów – olej rzepakowy, olej słonecznikowy". Nie wskazano jaki jest udział oleju rzepakowego oraz słonecznikowego w produkcie.
Wezwanie i zalecenie
Spółka została wezwana do usunięcia nieprawidłowości w terminie 90 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych. Została też zobowiązana do poinformowania organu kontrolnego o sposobie wykonania zaleceń, niezwłocznie po ich wykonaniu, nie później niż w terminie 7 dni od daty upływu terminu wskazanego do usunięcia nieprawidłowości. Pouczono ją również, że kto nie usunął nieprawidłowości w terminie określonym w zaleceniach pokontrolnych, podlega karze pieniężnej do trzykrotnego przeciętnego wynagrodzenia za rok poprzedzający rok nałożenia kary.
Spółka nie zgadzała się z zaleceniami. Licząc na dopuszczalność drogi sądowej w ich zaskarżeniu, wezwała organ kontrolny do usunięcia naruszenia prawa. Alternatywnie wniosła też o zmianę terminu wykonania zaleceń poprzez jego wydłużenie z wyznaczonych 90 dni na 180 dni.