Technologiczne wyzwania dla biznesu

Już wkrótce biznes, który nie będzie wykorzystywał możliwości, jakie otwierają najnowsze narzędzia, w tym sztuczna inteligencja, zostanie w tyle, bo konkurenci będą to robić, przewidywali paneliści.

Publikacja: 23.05.2024 21:00

Partner relacji: ORLEN

Cyfryzacja naszego życia postępuje w coraz szybszym tempie. Mamy e-administrację i e-usługi, w domach mamy smarturządzenia. Coraz więcej firm sięga po najnowsze technologie, które nie tylko podnoszą efektywność dotychczasowych procesów biznesowych, ale też otwierają zupełnie nowe możliwości oferowania produktów czy usług.

Zmienne otoczenie

Zmiany klimatu, geopolityka, ale też sztuczna inteligencja (AI) to największe wyzwania dla firm na 2024 rok według przewidywań analityków „The Economist”. Zbigniew Jagiełło z Blika jako zmienne wpływające w ostatnim czasie na otoczenie rynkowe biznesu dodał do tego jeszcze pandemię i wojnę za wschodnią granicą.

– To zmienne, które powodują, że zawirowania w różnych obszarach biznesu pojawiają się nagle i prowadzą do zmian – powiedział Jagiełło podczas panelu „Przyszłość nowoczesnej gospodarki: perspektywy i wyzwania technologiczne w świecie przemysłu i biznesu”, który odbył się na Impact’24 w Poznaniu.

– W tle mamy trendy długoterminowe. Zacznę od czegoś, co – jak się wszystkim wydaje, zwłaszcza 15- i 20-latkom – jest od zawsze: od internetu. A to zaledwie ostatnich 20 lat. Następnie mieliśmy rewolucję mobilną. Dziś wszyscy mamy smartfony. Kolejnym krokiem w rewolucji technologicznej jest chmura. Mówię to, gdyż czuję się osobą, która ściągnęła data center Microsoftu i Google’a do Polski, bo utworzyliśmy wówczas jako PKO Bank Polski Operatora Chmury Krajowej – od tego się zaczęło. Dlaczego to zrobiliśmy? Bo nie ma rozwoju AI bez cloud computingu, czyli przetwarzania danych w chmurze. Te zmiany będą powodowały to, że nasze życie w przyszłości będzie inne niż dotychczas. Kto się nie zmieni, będzie staroświecki – uważa przedstawiciel Blika.

Z nowymi technologiami wiąże się jeszcze jedno wyzwanie… wymyślanie odpowiedzi na realne potrzeby biznesu i skuteczne wdrożenie pomysłu. Aby ten drugi aspekt mógł osiągnąć odpowiedni efekt skali, często potrzebne jest wsparcie ze strony profesjonalnych inwestorów działających w tym obszarze.

Ta zależność i to wyzwanie działają w obie strony, bo duże przedsiębiorstwa rozglądają się za pomysłami, które mogą wspierać ich działalność i wzmacniać pozycję konkurencyjną. Wyspecjalizowane podmioty nieustannie przeczesują globalny rynek w poszukiwaniu start-upów, których pomysły mogą w przyszłości okazać się przełomowe.

– Wyzwaniem dotyczącym sztucznej inteligencji w branży inwestycyjnej, poza otoczeniem rynkowym, jest sama kwestia jej wykorzystania. Zespoły, które nie używają tych narzędzi, zostaną w tyle, bo konkurencja używa ich efektywnie do śledzenia rynku, skautowania projektów inwestycyjnych i poprawiania ich efektywności. Poza tym, jak przy każdym dużym trendzie, przegranych będzie wielu, a zwycięzców tylko kilku. I to oni będą dyktowali, w jaki sposób będzie się rozwijać nisza danego rozwiązania czy aplikacji – tłumaczył Marek Garniewski, prezes zarządu Orlen VC.

Zapotrzebowanie na energię będzie rosło

Zwrócił uwagę na kolejny aspekt. – AI to jest termin, który szerzej pojawił się w ostatnich dwóch latach, a kwestia jego wykorzystania poruszana jest w rozmowach dotyczących każdego sektora gospodarki, niezależnie czy mówimy o technologii, finansach, czy o branży spożywczej. Co zrozumiałe, nie każdy do końca wie, czym to AI jest. A algorytmy ML (machine learning – red.) były wykorzystywane z powodzeniem już 30 lat temu, tylko na mniejszą skalę. – powiedział prezes Orlen VC.

Nawiązał także do wypowiedzi przedmówcy.

– Rzeczywiście przewidujemy pojawienie się centr baz danych i będą one kluczowe, bo cloud computing wymaga bardzo dużych mocy obliczeniowych. Jednocześnie te centra będą zużywały ogromne ilości energii, więc kiedy mówimy, że poprawiamy naszą efektywność biznesową, by konsumować mniej energii, to musimy sobie jednocześnie zdawać sprawę z tego, że tej energii będziemy potrzebować coraz więcej – podkreślił Marek Garniewski.

Zwrócił uwagę na obszar regulacji. – Od zeszłego roku dość często słyszymy o „trylemacie” dotyczącym energii i tego, by była ona dostępna, tania i zielona. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na inny, gdzie wyzwań jest więcej, a stronami są regulatorzy, biznes i klienci. I prawdziwym wyzwaniem dla biznesu jest odpowiedzieć na oczekiwania regulatora, a jednocześnie pozostać atrakcyjnym dla klienta, który z kolei nie zawsze zainteresowany jest tym, z czego wynikają zmiany – opowiadał prezes Orlen VC.

– Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że sztuczna inteligencja jest narzędziem i powinniśmy umieć z niego korzystać, by dalej się rozwijać i realizować swoje cele biznesowe. Nie bójmy się tej technologii – apelował Marek Garniewski.

O wykorzystywaniu technologii w działalności biznesowej swoich organizacji, a także możliwych przyszłych zastosowaniach choćby właśnie rozwiązań AI opowiadali także Kamil Majczak, prezes spółki CIECH, oraz Marcin Karasiński, członek zarządu PKP Intercity.

energia.rp.pl

Partner relacji: ORLEN

Partner relacji: ORLEN

Cyfryzacja naszego życia postępuje w coraz szybszym tempie. Mamy e-administrację i e-usługi, w domach mamy smarturządzenia. Coraz więcej firm sięga po najnowsze technologie, które nie tylko podnoszą efektywność dotychczasowych procesów biznesowych, ale też otwierają zupełnie nowe możliwości oferowania produktów czy usług.

Pozostało 93% artykułu
Materiał partnera
Władzę nad światem ma pokolenie Z
Materiał partnera
Chcemy, by nasze produkty były szeroko dostępne
Impact
W sprawach klimatu potrzebne polityczne przywództwo
Materiał partnera
Czekamy na nowe inwestycje produkcyjne
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Materiał partnera
Mieszkania: czy muszą być wiecznym problemem?