Partner relacji: ORLEN
Cyfryzacja naszego życia postępuje w coraz szybszym tempie. Mamy e-administrację i e-usługi, w domach mamy smarturządzenia. Coraz więcej firm sięga po najnowsze technologie, które nie tylko podnoszą efektywność dotychczasowych procesów biznesowych, ale też otwierają zupełnie nowe możliwości oferowania produktów czy usług.
Zmienne otoczenie
Zmiany klimatu, geopolityka, ale też sztuczna inteligencja (AI) to największe wyzwania dla firm na 2024 rok według przewidywań analityków „The Economist”. Zbigniew Jagiełło z Blika jako zmienne wpływające w ostatnim czasie na otoczenie rynkowe biznesu dodał do tego jeszcze pandemię i wojnę za wschodnią granicą.
– To zmienne, które powodują, że zawirowania w różnych obszarach biznesu pojawiają się nagle i prowadzą do zmian – powiedział Jagiełło podczas panelu „Przyszłość nowoczesnej gospodarki: perspektywy i wyzwania technologiczne w świecie przemysłu i biznesu”, który odbył się na Impact’24 w Poznaniu.
– W tle mamy trendy długoterminowe. Zacznę od czegoś, co – jak się wszystkim wydaje, zwłaszcza 15- i 20-latkom – jest od zawsze: od internetu. A to zaledwie ostatnich 20 lat. Następnie mieliśmy rewolucję mobilną. Dziś wszyscy mamy smartfony. Kolejnym krokiem w rewolucji technologicznej jest chmura. Mówię to, gdyż czuję się osobą, która ściągnęła data center Microsoftu i Google’a do Polski, bo utworzyliśmy wówczas jako PKO Bank Polski Operatora Chmury Krajowej – od tego się zaczęło. Dlaczego to zrobiliśmy? Bo nie ma rozwoju AI bez cloud computingu, czyli przetwarzania danych w chmurze. Te zmiany będą powodowały to, że nasze życie w przyszłości będzie inne niż dotychczas. Kto się nie zmieni, będzie staroświecki – uważa przedstawiciel Blika.